Za nehodu ústeckého vlaku mohla zřejmě vysoká rychlost

Ústí nad Labem - Za pondělní nehodu osobního vlaku v Ústí nad Labem zřejmě mohla nepřiměřená rychlost. Ze záznamu tachografu vyplynulo, že souprava typu City Elefant vjela na výhybku rychlostí 108 kilometrů v hodině, přitom směla jet jen 50. Informoval o tom v noci na dnešek Jan Kučera z Drážní inspekce, který ale zatím nevyloučil ani technickou závadu na vozidle. Při nehodě zahynul v pondělí odpoledne strojvedoucí a 11 cestujících bylo zraněno. Osobní vlaky tam stále nejezdí, rychlíky projedou pouze s velkým zpožděním.

Na vjezdu do jižní výhybny se sice normálně smí jezdit až 120 kilometrů v hodině a až po půlkilometru následuje osmdesátka, jenže tentokrát rychlost omezovalo i návěstidlo. Podle vyšetřovatelů nesvítilo zeleně, nýbrž signalizovalo strojvedoucímu, že má zpomalit a že bude najíždět na výhybku. Pokud prohlídka soupravy neukáže poškození brzd, vina s největší pravděpodobností padne na mrtvého strojvedoucího.

Jan Kučera, Drážní inspekce:

„Nějak tak to nejspíš bude, i když závadu na vozidle vyloučit nemůžeme, takže příčinu nehody zatím nelze definitivně určit.“

Strojvedoucí byl podle záznamu tachografu zřejmě do poslední chvíle při vědomí. Patrně až příliš pozdě si uvědomil, že jeho vlak přejede na druhou kolej, ve chvíli, kdy najel na první výhybku, aktivoval rychlobrzdu. Podle některých ústeckých strojvedoucích je sestava návěstidel před osudnou výhybkou nepřehledná.

„Zatím nemáme poznatky, že by to bylo v Ústí provedeno proti předpisům, ale je možné, že není zvoleno nejšťastnější řešení,“ připustil Kučera. Podobné námitky ze strany strojvedoucích prý už také slyšel, ale zlobí se, že si stěžují až po havárii a před ní inspekci žádný podnět nedali.

Porucha není pravděpodobná

Stále je ale možné, že budou docela jiné výsledky vyšetřování. Jednotky typu City Elefant ovšem mají hned několik nezávislých brzdových systémů, včetně vysoce účinné kolejnicové brzdy. Havarovaná jednotka byla vyrobena v roce 2001 a přestože byla pátá nejstarší svého typu, technická závada je podle expertů nepravděpodobná.

Osobnímu vlaku z Prahy do Ústí nad Labem chybělo do cíle jen pár set metrů, na jižní výhybně v ústecké čtvrti Vaňov ale jeho cesta v 16:47 skončila předčasně. Vlak vykolejil, řídicí vůz se naklonil doleva, postupně smetl závory, návěstidlo i trolejový sloup a po asi osmdesáti metrech se jeho hliníková skříň začala trhat o betonovou zídku. Zbytek soupravy se naskládal za něj, ale unikl horšímu poškození.

ČD odškodní poškozené

Strojvedoucí zahynul na místě a jedenáct lidí se zranilo. V nemocnici jich nakonec skončilo osm, tři už jsou v domácím léčení. Lékaři nejčastěji ošetřovali řezná poranění a zlomeniny. Dva muži jsou stále ve vážném stavu. U jednoho poraněného se stav dá hodnotit jako vážný, nicméně je stabilizovaný bez ohrožení života, u druhého jsou středně těžká poranění, doplnil mluvčí Krajské zdravotní Jiří Vondra.

České dráhy oznámily, že odškodní všechny poškozené cestující z havarovaného vlaku, kteří se přihlásí. Bližší informace poskytují dráhy na telefonních číslech 972 232 777, 602 289 248 nebo 972 233 373.

Vlaky jezdí, ale pomalu

Podle mluvčího Správy železniční a dopravní cesty Pavla Hally se krátce po půlnoci podařilo obnovit provoz na jedné koleji. V části uzlu Ústí nad Labem (část jih) je silně poškozená část kolejiště, trakční vedení a některé části zabezpečovacího zařízení. Opravené není trakční vedení, proto zde vlaky přetahují dieselové lokomotivy.

Vlaky tak nabírají zpoždění. „Zpoždění vlaků je kolem dvaceti minut,“ upřesnil Milan Fryč z ústeckého krajského centra ČD. Platí to ale jenom pro rychlíky a vlaky EC, regionální spoje končí v nedalekých Prackovicích a dále se jezdí autobusem. Ačkoli má výluka osobních vlaků trvat pouze do středy, po jedné koleji se v úseku bude jezdit ještě měsíc.