Pražský tunel Blanka se opět propadl. Zavalil dělníka

Praha - Asi hodinu po půlnoci v noci na dnešek se v Praze 6 u ulice Milady Horákové propadl na dvou místech strop tunelu Blanka. Příčiny zatím nejsou známy. V závalu zůstal bagrista, který byl zasypán se svým strojem a vyprostit se jej podařilo až po šesti hodinách. Neměl žádná zranění a po krátkém pozorování ve střešovické nemocnici byl propuštěn do domácího ošetření. Vzniklý kráter je v průměru široký až dvacet metrů a stavební společnost Metrostav, která projekt Blanky realizuje, kvůli němu stavbu dočasně přerušila. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa poté vyzval k zastavení stavby, dokud nebude zcela zaručena stabilita tunelu.

Praha 6 přitom považuje dostavbu Blanky za nejvyšší prioritu, tunel, který bude součástí vnitřního Městského okruhu, by totiž měl odvést výraznou část dopravy, která dnes zahlcuje ulice městské části. „Není pochyb o tom, že jde o velmi složitou a unikátní stavbu, u které může dojít k problémům. Aby se tak dělo již potřetí, to je nepřijatelné,“ uvedl Chalupa. „Požadujeme to i přesto, že trasa tunelu v Praze 6 nevede přímo pod obytnými domy,“ dodal.

Mimořádná událost se podle mluvčího pražského magistrátu Jiřího Wolfa stala asi půlhodinu před půlnocí. „V důsledku této události došlo ke ztrátě stability nadloží tunelu, a tím k vytvoření propadu v prostoru parkoviště za budovou Ministerstva kultury ČR v Praze 6. Kráter vzniklý na povrchu má rozměry cca 20 metrů šířky a 35 metrů délky,“ informoval Wolf.

Video Reportáž Štěpánky Martanové a Barbory Straňákové
video

Reportáž Štěpánky Martanové a Barbory Straňákové

„V 00:46 jsme měli nahlášený zával v tunelu Blanka a v něm jednu osobu - bagristu, který tam pracoval. Vyjely čtyři jednotky hasičů, na místě byla báňská záchranná služba a zdravotnická záchranná služba,“ dodala mluvčí pražských hasičů Pavlína Adamcová. Hasiči podle ní nedisponují těžkou technikou, kterou by odstranili písečnou zeminu, takže na vyprošťování dělníka se podíleli především báňští záchranáři a pracovníci Metrostavu.

Bagrista byl podle mluvčí vyproštěn kolem 06:30. Vyprošťovací práce komplikovaly otřesy, které vznikaly projížděním tramvají. Muž je mimo ohrožení života, po lékařském ošetření byl propuštěn do domácího léčení, sdělila bez dalších podrobností mluvčí střešovické vojenské nemocnice Andrea Nová.

Půda se propadla v Patočkově ulici a u ministerstva kultury

K propadu půdy došlo v Patočkově ulici a na rohu ulic U Brusnice a Milady Horákové u bývalého ministerstva kultury (viz mapa). Oblast monitorují odborníci z oboru stavebnictví a budou zjišťovat, zda není ohrožena statika budov v okolí. Kvůli havárii evakuovali pracovníky ostrahy budovy ministerstva kultury, museli částečně omezit i dopravu v okolí. Tramvaje tak budou oblastí projíždět se sníženou rychlostí.

Stavební firma Metrostav zatím zastavila další práce na tunelu. Jeho propadlý strop bude muset sanovat. „Teď bude pokračovat práce na zpevnění jámy, aby se zával nezvětšoval. Na povrchu samozřejmě monitorujeme okolí, jestli nedochází k poklesům,“ upřesnil mluvčí Metrostavu František Polák.

Metrostav v oblasti razil nezpečnějším i nákladnějším způsobem

Metrostav dnes odpoledne zveřejnil technické parametry ražby v inkriminované oblasti. Kvůli zhoršeným geologickým podmínkám dělníci razili takzvaným vertikálním členěním, ještě asi 50 metrů před místem sesuvu byla ražba horizontální. Úsek kolem Brusnice, kde se havárie stala, je jednou z nejobtížnějších částí stavby tunelového komplexu. Server iHned.cz před časem ražbu vertikálním členěním označil za bezpečnější, ale pomalejší a dražší než horizontální.

Případ už převzala policie, vyšetřování bude probíhat několik týdnů. Policie při něm bude spolupracovat s Českým báňským úřadem. Vedle toho se nehodou zabývá i speciální komise složená ze zástupců magistrátu a Metrostavu. Ten bude muset vysvětlit, proč k události došlo. Pražský radní Radovan Steiner takové vysvětlení očekává do dvou dnů. Jinak se však k případu nikdo z magistrátu vyjadřovat nechce, primátor Pavel Bém je mimo republiku.

Blanka se s problémy potýká dlouhodobě

K propadu půdy nedošlo v případě stavby Blanky poprvé. Již 20. května 2008 se v lesoparku Stromovka propadla země, vzniklý kráter měřil 10 metrů. K dalšímu propadu došlo 12. října, tentokrát šlo o jámu 16 metrů hlubokou a 25 metrů širokou. V souvislosti s propady došlo k podání tří trestních oznámení (dvě ze strany hnutí Arnika, jedno ze strany primátora Pavla Béma) pro podezření z trestného činu obecného ohrožení. Metrostav, který stavební práce provádí, musel následně zaplatit 200tisícovou pokutu udělenou báňským úřadem za to, že firma nedodržuje preventivní opatření.

Fakta o Blance:

0Tunel Blanka vzniká od roku 2007 a patří mezi nejnáročnější a nejnákladnější stavby v dějinách Prahy. Stavební práce vyjdou na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Po dostavění má být na tunelový komplex Blanka součástí severozápadní části městského okruhu, Metrostav ho buduje mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou. Dlouhý bude více než 6300 metrů, z toho samotné tunely mají měřit asi šest kilometrů. Vznikne tak největší podzemní stavba v Česku a nejdelší městský tunel v Evropě.

Na stavbu si lidé dlouho stěžují. Mimo jiné i obyvatelé Letné, kteří se v souvislosti s budováním tunelu obávali vznikajících trhlin v domech. Někde kvůli ražbě kupříkladu odpadly kusy fasád, které poškodily zaparkovaná auta. Letos v lednu si projekt a staveniště prohlédla i monitorovací mise UNESCO, aby posoudila vliv tunelu Blanka na centrum města a Pražský hrad. Výsledky analýzy oznámí až na konci července.