Uzavírky silnic jsou nebezpečné, ŘSD nechce nic měnit

Praha – Se začátkem prázdnin začala také největší smršť oprav silnic. Na stovkách míst je uzavřena celá vozovka nebo se jezdí pouze jedním pruhem a auta musí čekat u semaforu. Pracuje se i na dálnicích. Před omezením u Prahy se v první prázdninovou sobotu vytvořila kolona, která dosahovala až do města, na čekání v koloně před omezením na dálnici D2 zase ve čtvrtek doplatil řidič, za jehož autem nedobrzdil kamion. Do kritiky některých dopravních omezení se nyní kromě řidičů pustili i policisté, a dokonce ministerstvo dopravy. Ředitelství silnic a dálnic, které za uzavírky zodpovídá, ale žádná opatření ke zlepšení plynulosti provozu a zvýšení bezpečnosti činit nehodlá.

Na dálnici D1 před Prahou jsou kolony docela běžné už několik měsíců. Se začátkem prázdnin se to ještě zhoršilo. V celé délce dálnice probíhají nyní desítky uzavírek. U každé z nich se může vytvořit kolona, v každé z nich se může opakovat čtvrteční tragédie, kdy řidič rozjetého kamionu usnul a najel do stojící kolony. Tragická nehoda je přitom jenom vrcholem ledovce. „Při sledování nehod na dálnicích zjistíme, že příčinou nadprůměrného vybočení nehodovosti je zpravidla skutečnost, že tam došlo ke stavebním úpravám,“ řekl František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT.

Policie: Pracovat se mohlo o víkendu

Právě smrtelná nehoda u jedné z uzavírek v koloně, která začínala na dálnici D2, ale vedla až na D1, zaujala i lidi a úřady, kteří by měli dbát o bezpečnost provozu. „Práce mělo Ředitelství silnic a dálnic provádět například o víkendu, a ne v době, kdy na silnice najedou kamiony,“ podotkl ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Jeho podřízení byli na místě, ale nehodě nemohli zabránit.

Ředitelství silnic a dálnic svoji spoluzodpovědnost za smrtelnou nehodu odmítlo. „Tuto oprava nebylo možné provádět o víkendu, neboť byla potřeba využít nákladních vozidel, které mají zákaz,“ sdělila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačínského však není problém vystavit pro takový účel výjimku ze zákazu jízdy nákladních vozidel. Ani ministerstvo nepovažuje pracovní harmonogram ŘSD za vhodný.

ŘSD: Za vše mohou neopatrní řidiči

Ředitelství silnic se brání - všechna místa včetně toho, kde došlo ke smrtelné nehodě, jsou podel něj vždy dostatečně označena a na uzavírky včas upozorňují informační tabule, informace jsou také na internetu. Za nehody tak prý nemůže nikdo jiný než řidiči, kteří nejsou dostatečně opatrní.