Sucho zastavilo lodní dopravu na části Labe, trápí i vodáky

Ústí nad Labem - Suché a horké léto už zastavilo i lodní dopravu na dolním toku Labe. V kritickém úseku mezi Ústím nad Labem a Děčínem klesl vodní stav pod 150 centimetrů, což je nejnižší hranice pro smysluplnou dopravu po řece. Ještě se omezeně jezdí od Děčína do Německa, i tam je ale prý zastavení plavby otázkou času. Pokud je v Ústí nad Labem pod zdymadly 150 centimetrů, mohou na řeku jen ty lodě, které mají ponor do 90 centimetrů. Sucho trápí i vodáky na některých řekách, které nejsou regulovány přehradami.

Řeky, které nejsou regulovány přehradami, jako je Lužnice, Berounka nebo Sázava, nemají moc vody. „Musíme se smířit s tím, že budeme určitě lodě někde tlačit. Chce to pevnou obuv,“ prohlásil Michal Cuc, člen outdoorového klubu Hanace. Většina toků se tento měsíc nachází, co se týče průtoku, na úrovni dvaceti až pětasedmdesáti procent vůči normálu pro červenec. „To není nijak kritická situace z hlediska sucha,“ řekl hydrolog Radek Čekal. Bouřky jsou sice intenzivní, ale zároveň i rychlé. „Voda se nevsákne a odteče do řek,“ dodal Čekal.

Sucho komplikuje lodní dopravu na Labi

Včera klesl v Ústí nad Labem stav na 137 centimetrů a pod železničním mostem se odhaluje stále větší část říčního dna. Prognóza Českého hydrometeorologického ústavu předpokládá, že dnes by výška hladiny Labe pod Střekovem mohla klesnout až na 125 centimetrů. Jen o málo lepší situace je v úseku z Děčína do Německa, kde jsou nároky na ponor o něco nižší a menší lodě tam stále ještě mohou jezdit. Nad ústeckými zdymadly je stále stav kolem 200 centimetrů, který lodní dopravu umožňuje.

Pro dopravce tím začíná velký problém. „Je to katastrofa. Utlumení provozu je pro všechny velký problém, snad to nikoho nepoloží. Ale i tam, kde se ještě dá jezdit, už to je neekonomické. Za Děčínem jezdí naložení jen zčásti a stejně hoblují po dně řeky,“ konstatoval vedoucí ústeckého přístavu Jiří Pardubský. V posledních letech se po Labi přepraví asi 500 000 tun zboží ročně, řekl Jiří Aster ze Svazu dopravy ČR. Při průměrném počtu 300 splavných dnů tedy po Labi denně projede asi 1 670 tun.

To v průměru odpovídá dvěma až třem lodím. Běžná cena za přepravu tuny zboží mezi Českem a Německem je zhruba 12 eur. Zhruba polovinu této částky spolknou variabilní náklady, tedy především nafta. Každý den bez dopravy tedy stojí české rejdaře zhruba 255 000 korun.