Praha nabízí procházky také v podzemí

Praha – Praha má nejvíc podzemních tunelů na světě. Jsou to desítky kilometrů kolektorů s inženýrskými sítěmi. Voda, plyn, potrubní pošta, televizní rozvody i optické kabely, to všechno skrývá pražské podzemí. Teď navíc metropole chystá ražbu dalších tunelů, a to pod Vltavou. Chce spojit pravý a levý břeh města podél Hlávkova mostu. Některé kolektory jsou přístupné veřejnosti. Za dva roky je navštívily už tisíce lidí.

Magistrát kolektory stále rozšiřuje. Na podzim se začnou stavět pod Vltavou v Karlíně, tam jsou totiž inženýrské sítě vedené přímo v Hlávkově mostu. Vybudovat se musí ale také v horní části Václavského náměstí nebo na Smíchově.

Kolektory jsou i turistickou atrakcí

„Při poruchách například dodávek vody nebo při potřebně zvýšit kapacitu dodávek elektrické energie se prostě a jednoduše nemusí rozkopávat chodník,“ vysvětluje náměstek primátora Pavel Klega. Pražské kolektory ale neslouží jen k uložení inženýrských sítí, postupem času se stali i turistickou atrakcí. Návštěvníci se do pražského podzemí chodí dívat už přes dva roky.

Přístupných je pět kilometrů, rozdělených do čtyř tras. Vůbec nejoblíbenější je ta Královská, která vede pod historickým centrem metropole – výstup z ní je přímo na Staroměstském náměstí. „Za tu dobu nás navštívilo sedm tisíc lidí,“ dodává mluvčí Kolektory a.s. Dana Janečková.

Fyzicky nejnáročnější je trasa D, která nabízí hlavně technické zajímavosti, navštěvují ji proto hlavně odborníci. Prohlídka jedné trasy trvá asi dvě hodiny – všechny měří kolem kilometru. Současná délka sítě ale městu nestačí, do roku 2017 se má rozrůst ještě o další čtyři kilometry.

Podzemní přepravní vagon
Podzemní přepravní vagon