Každý Čech spotřeboval loni léky za 5500 korun

Praha - Během loňského roku spotřeboval každý obyvatel Česka v průměru léky za více než 5500 korun a koupil si zhruba 29,5 balení léků. Za posledních pět let je to nejvyšší částka, v počtu balení ale pokles. Vyplývá to z výroční zprávy Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Finanční nárůst je podle ředitele ústavu Martina Beneše způsoben zejména tím, že se k českým pacientům dostaly moderní drahé léky.

„V roce 2005 připadalo na jednoho obyvatele 36 balení v celkové hodnotě 4581 korun, loni 29,48 balení za 5563 korun,“ upřesnil Beneš. Celková spotřeba léků v cenách výrobce, tedy bez DPH a obchodní přirážky, stoupla v letech 2005 až 2009 ze 46,8 miliardy na 58,2 miliardy korun. Celkové počty balení naopak ve stejném období klesly z téměř 369 milionů na necelých 312 milionů.

Celkem bylo loni registrováno 52 207 kódů léčivých přípravků (bez homeopatik), v užití jich bylo 7539. Ze zprávy SÚKL plyne, že od roku 2004 se v Česku registrovalo velké množství léků - celkový počet stoupl za tu dobu více než 2,5krát. Počty skutečně užívaných léků ale stouply jen mírně, zhruba o 700, protože řada léků se již přestala užívat.

Počet lékáren se stabilizoval

Počty lékáren se po prudkém nárůstu, který trval zhruba do roku 2005, již příliš nemění. V roce 1991 jich bylo 1090. V posledních pěti letech se drží počty kolem 2300 lékáren a zhruba 250 výdejen. SÚKL podle zprávy provedl loni 208 inspekcí lékáren, vyplynulo z nich 28 návrhů na pokutu, ve třech případech byl provoz lékárny zastaven. Celkem bylo provedeno 150 kontrol a 11 šetření na dodržování zákona o cenách a pravidel cenové regulace. Ve dvou případech byl podán návrh na uložení pokuty. Od června provedl SÚKL také 151 kontrol prodeje léků s pseudoefedrinem, z nichž narkomani vyrábějí pervitin.

SÚKL ze zákona dohlíží i na reklamu na léčivé přípravky. Loni dostal 193 podnětů na porušení zákona o regulaci reklamy - v 65 procentech šlo o tištěné reklamní materiály, ve 22 procentech o webové stránky, osm procent se týkalo sponzoringu a pět procent reklamních vzorků.

Reklama na léky na předpis tvořila 52 procent šetřených případů, na léky volně prodejné 38 procent. Loni skončila čtyři správní řízení s celkovou pokutou 800 000 korun. Nejvyšší pokuta 550 000 korun byla udělena za reklamu zaměřenou na odborníky, která porušila zákaz nabízet, slibovat či poskytovat jim dary nebo jiný prospěch.