Dráhy čelí kritice NKÚ za tendry na osobní dopravu

Praha – Ministerstvo dopravy čelí silné kritice Nejvyššího kontrolního úřadu. Inspektorům mimo jiné vadí podoba jediných dvou tendrů na provozování železniční dopravy v Česku. Soutěže, v nichž vždy vyhrály České dráhy, označil NKÚ za nekorektní. Ministerstvo nesouhlasí, ale zatím nebylo schopné vysvětlit proč. Liberalizací železnice by se měl co nejdříve zabývat nový ministr dopravy Vít Bárta (VV).

Mezi Pardubicemi a Libercem a dále mezi Plzní a Mostem se už dnes mohla prohánět železniční konkurence Českých drah. Právě tyto trasy totiž ministerstvo vybralo v roce 2006 za pilotní při uvolňování téměř monopolního postavení ČD. Jenže když v prvním kole řízení skončily České dráhy až druhé, ministerstvo změnilo podmínky, vypsalo další kolo. V něm dráhy nabídly ještě nižší cenu za vlakokilometr než předtím a vyhrály.

NKÚ teď ve své zprávě upozorňuje, že řízení nebylo korektní. „Dráhy nabídly cenu, která je šestkrát nižší než cena, kterou ČD požadují za ostatní tratě,“ vysvětluje šéf NKÚ František Dohnal. Dráhy oponují, že se jedná o otevřenou soutěž, ve které mohl kdokoliv nabídnout takovouto cenu. Ministerstvo se závěry kontrolorů nesouhlasí, v čem a proč už ale nedodává. Ani během tří týdnů od obdržení zprávy totiž jeho úředníci nedokázali případné opačné stanovisko vypracovat.

NKÚ kritizuje i desetileté smlouvy pro ČD v krajích

Kromě těchto dvou zadávacích řízení na provoz dvou železničních tratí kritizoval NKÚ ve své zprávě taky desetileté smlouvy. Ty uzavřely kraje a ministerstvo dopravy s Českými drahami v prosinci loňského roku. Ministerstvo dopravy opět nesouhlasí a svoji desetiletou smlouvu interpretuje jako liberální a napomáhající otevření trhu. Šéf NKÚ ale vše vidí opačně a tvrdí, že smlouva dál posiluje monopol současného dopravce: „Smlouva dráhy nijak nemotivuje, aby snižovaly ztrátu z železniční osobní dopravy, nezavazuje je ani k tomu, aby investovaly do obnovy vozového parku.“

Problém teď mají na stole taky úředníci v Bruselu. Zkoumají stížnost firmy Student Agency právě proti desetiletým smlouvám s Českými drahami. V tomto případě jde ale o závazky uzavřené nikoliv ministerstvem, ale kraji. „NKÚ v podstatě potvrdil náš názor, který jsme my přeposílali na Evropskou komisi,“ poznamenává ředitel společnosti Radim Jančura. Liberalizaci tuzemského železničního trhu teď za první ze svých priorit v úřadu označil také nový ministr dopravy Vít Bárta. Nejdřív se ale chce s kroky svých předchůdců detailně seznámit.