Kontrolní výbor chce kvůli propadu Blanky audit na magistrátu

Praha - Kontrolní výbor pražského zastupitelstva požaduje audit na odboru městského investora, a to především proto, že opoziční zastupitelé Magistrátu hlavního města Prahy, stejně jako zpráva supervizora, v minulosti upozorňovali na nedostatečný dohled magistrátu při stavbě tunelu Blanka. Audit má analyzovat fungování úředníků stavebního odboru při stavbě, stejně jako dostatečnost spolupráce s firmou Metrostav, která stavbu realizuje. Předseda výboru František Hoffman (KSČM) by podle svých slov nejraději překontroloval, co jenom půjde. Považuje důkladnou kontrolu za vzkaz veřejnosti, že magistrát celou záležitost důkladně prošetřil.

„Chceme se podívat na bezpečnost práce, chceme také prověřit vnitřním auditem, jak skutečně pracuje odbor městského investora,“ řekl médiím Hoffman po jednání. Kontrolní výbor rovněž požaduje nové prověření geologických průzkumů. Výbor chce i novou analýzu bezpečnosti, kterou by ale realizovala zahraniční firma se zkušenostmi v podobných obřích stavbách, jako je Blanka, které nemají v České republice obdoby.

Ředitel odboru městského investora Jiří Toman už oslovil čtyři zahraniční firmy. „V tuto chvíli čekáme na nabídky na nezávislou analýzu prováděných prací, projektové dokumentace, geologického průzkumu a geotechnického monitoringu,“ řekl pro ČT Toman, který si zároveň stojí za tím, že jeho odbor nechyboval.

Reportáž Štěpánky Martanové (zdroj: ČT24)

Jaké studie a analýzy si nakonec výbor zadá, chce Hoffman nejprve zkonzultovat s ředitelem magistrátu Martinem Trnkou. Rada si totiž již vypracování některých z nich zadala, kontrolní výbor se tedy chce vyhnout zdvojení zakázky ve stejných záležitostech.

Miloslav Hadrava z Metrostavu:

„Podle měření, která jsou tam prováděna, nehrozí v okolí, ani v místě propadu žádné nebezpečí. My připravujeme v současné době projektovou dokumentaci pro další postup výstavby.“

Zastupitelka Markéta Reedová (VV), členka kontrolního výboru:

„Kontrola a kvalita stavby není taková, jaká by měla být a moje pochybnosti nebyly rozhodně rozptýleny.“

O příčinách se stále jen spekuluje

Skutečné příčiny, proč se zemina začátkem července do tunelu sesypala, zatím zůstávají nejasné. Vysvětlení je několik, mohlo se zřejmě jednat i o lidskou chybu. Co přesně se stalo, však zatím nikdo neví. Technické týmy Metrostavu zatím dospěly ke třem možnostem.

Krom lidského selhání přichází v úvahu teorie, že se mohla dostat voda při přívalových deštích do míst, kde jsou barokní hradby a navozená zemina, na které stálo parkoviště. A třetí varianta, se kterou operuje při vyšetřování Český báňský úřad, je chyba v projektové dokumentaci. Pokud se prokáže, hrozí Metrostavu pokuta až pět milionů korun. Platit by přitom stavební firma mohla i pražskému magistrátu. Praha zvažuje i vypovězení smlouvy. Než to ale udělá, chce znát výsledky vyšetřování báňského úřadu. Ty však nebudou dřív než za dva měsíce.