Rejdaři brojí za jez na Labi, má podpořit dopravu

Ústí nad Labem – Výkyvy počasí komplikují lodní dopravu na Labi. Část člunů zůstává stát nenaložená v přístavech, zákazníci rejdařů mají totiž obavy, že než stačí naplnit loď svým zbožím, hladina řeky zase klesne a nebude možné vyplout. Rozdíly jsou před Děčínem v desítkách centimetrů. Pomoci má podle rejdařů nový jez, s tím ale ochránci přírody dlouhodobě nesouhlasí.

Rejdaři nejsou schopni na manýry počasí dost rychle reagovat. „Ono to vylítne dneska na 200 cm, ale už to letí zase dolů a než naložíme loď, tak už je zase 160,“ stěžuje si ředitel Povodí Labe Jindřich Zídek. Rejdaři proto chtějí, aby stát udělal něco pro celoroční splavnost řeky. „Tak jako se zlepšovaly podmínky na silnici a železnici, tak se pochopitelně musí zlepšovat i podmínky na vodní cestě,“ myslí si Jiří Aster ze Svazu dopravy. Představu celoroční vodní cesty na Labi navíc podporuje i Ústecký kraj.

Podle rejdařů zvýší hladinu řeky mezi Ústím nad Labem a Děčínem jen nový jez. Také nová vláda má ve své koaliční dohodě a následně i v programovém prohlášení zlepšení plavebních podmínek na Labi. Argument zastánců splavnění Labe je stále stejný – na jedinou loď se vejde náklad, který musí vézt čtyřicet kamionů nebo jeden dlouhý vlak.

Proti stavbě jezů se ale staví ochránci přírody a ekologičtí aktivisté. „Kvalita a cennost tohoto území se nezměnily, takže pro nás je tato otázka prozatím tabu,“ upozorňuje na pokračující nesouhlas ředitel správy chráněné krajinné oblasti Labské pískovce Petr Bauer. Podle odpůrců jezů láká Labe v dnešní podobě stále více výletníků. Turistika tedy může přinést větší zisky než lodní doprava, aniž by se stavěly jezy. Zastánci splavnění Labe s ekology nesouhlasí. Podle nich jen hloupý stát neudržuje své jediné říční spojení s mořem.