Pracovní skupina bude řešit problém s kamiony na Třinecku

Ostrava/Třinecko - Na Třinecku trápí místní obyvatele hustá kamionová doprava na mezinárodní tranzitní silnici I/11. Problém bude řešit speciální pracovní skupina, kterou ustaví ministr dopravy Vít Bárta (VV), který dnes o celé věci diskutoval se zástupci obcí na Třinecku. Pracovní skupina by měla najít řešení, jak omezit jízdy kamionů v dopravní špičce, infromoval o tom po jednání na radnici v Hrádku na Frýdecko-Místecku ministr dopravy.

Podle Bárty začne skupina urychleně pracovat na řešení, které Gustav Slamečka pojmenoval jako časově omezené použití tranzitní přepravy kamionů v rizikových úsecích v dopoledních a odpoledních hodinách, kdy se lidé nejvíce potřebují přesouvat. V praxi by to mohlo znamenat, že se zakáže průjezd kamionů postiženými obcemi ráno, kdy lidé jezdí do školy či práce, a odpoledne, kdy se vracejí. Skupinu povede  bývalý ministr dopravy a poradce současného ministra Gustav Slamečka.

„Starostové při jednáních nabídli velmi kompromisní řešení,“ uvedl Bárta. „Vítáme to časové omezení, ale řešení to není,“ doplnil zastupitel Moravskoslezského kraje Petr Gawlas (ČSSD). Je to jen částečné řešení situace.

Lidé z menších obcí v minulých dnech dvakrát zablokovali mezinárodní tranzitní tah na Slovensko, silnici I/11. V takzvané bystřické výzvě požadují zlepšení současné neúnosné situace, pod petici se už podepsalo 850 lidí. Protestují kvůli tomu, že jejich obcemi prakticky neustále projíždí souvislá kolona automobilů, zejména po ní jezdí kamiony na tranzitní trase mezi Polskem a Slovenskem. Dostat se tak na druhou stranu silnice je téměř neřešitelný problém.

Ministr se o dopravních kolapsech na Třinecku mohl přesvědčit na vlastní kůži, když se během odpoledne vytvořila před Třincem několikakilometrová kolona. Bárta však úsekem projel za asistence policie.

„Já jsem se rozhodl nedělat koncepční řešení v kanceláři, ale v terénu,“ řekl ministr dopravy Vít Bárta (VV).

Podle ministra by měla skupina představit konkrétní řešení, které bude pouze provizorní, do tří týdnů. Silnice by se také více mohla zpoplatnit na mýtném pro kamiony v kritických časech, aby si jejich řidiči hledali jinou trasu. Peníze na výstavbu nového úseku silnice I/11 ministr na Třinecku zástupcům obcí neslíbil. Musí nejdříve zjistit, jaké jsou současné možnosti rozpočtu ministerstva.

Představitelé obcí navrhovali, ať se kamiony přesunou na jinou trasu. České ministerstvo by také mělo jednat se slovenským a polským ministerstvem.

To Bárta na Třinecku přislíbil. Podle něho by se také mělo hledat řešení, jak přesunout náklady z kamionů ze silnice na železnici. Starostu Bystřice zklamalo, že ministr nedal příslib, že na stavbu nové silnice I/11 budou finance.