V Praze se dokončuje nová část okruhu, v provozu bude v září

Praha - Dva měsíce zbývají do otevření jedné z největších dopravních staveb v zemi. Půjde o novou část Pražského okruhu, která propojí brněnskou a plzeňskou dálnici. Úsek dlouhý 23 kilometrů bude možné využívat už od 20. září. Pražský okruh ale stále nebude kompletní, chybí postavit ještě 42 kilometrů. Nově vybudované dvě desítky kilometrů mají ulevit hlavně od nákladní dopravy Barrandovu a Jižní spojce.

Řidiči, kteří míří například z Plzně nebo Karlových Varů do Brna či Ostravy, již nebudou muset na své cestě zajíždět do vnitřních částí Prahy, vyhnou se semaforům, problematickým křižovatkám na Barrandovském mostě i zpomalení na 50 kilometrů v hodině. Nový úsek bude výjimečný i liniovým systémem řízení dopravy.

Krátce před otevřením nového úseku Pražského okruhu na něm ŘSD připraví den otevřených dveří. Zájemci se budou moci 18. září podívat na most nad Zbraslaví.

Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy:

„Je to jedna z nejvýznamnějších dopravních staveb v České republice za poslední desetiletí.“

Obchvat staví silničáři 4 roky. Větší část už je hotová a prochází zatěžkávacími zkouškami. Velká část práce ještě čeká na silničáře v úseku Vestec - dálnice D1. „Probíhají finální práce na stavbě mimoúrovňové křižovatky v Modleticích. Pracuje se ještě na samotném povrchu té trasy, jsou dokončeny mostní objekty, takže zde je ještě opravdu největší stavební šrum,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

První řidiči se po novém úseku Pražského okruhu projedou 20. září, musí ale počítat s tím, že jízda bude zpoplatněná. „My jsme počítali s tím, že tuto stavbu zpoplatníme hned, jak bude otevřená. Osobní vozidla klasickými dálničními kupony a nákladní vozidla budou platit elektronické mýtné,“ uvedl Hanzelka.

Nový úsek spojuje dálnice D5 a D1 několika tunely i mosty. Třeba radotínská estakáda měří asi dva kilometry, stejně jako Lochkovský a Cholupický tunel. Podle Jana Hořeního z ŘSD je západní část nového úseku Pražského okruhu nejvíce technická.

Nová část okruhu bude také unikátní hustotou a systémem telematického řízení. Poprvé na něm do Česka přichází v zahraničí osvědčený systém liniového řízení. Systém má v dálnici detektory, které sledují hustotu provozu v aktuálním místě. Na základě vyhodnocení hustoty provozu pak mění proměnné dopravní značky, třeba nejvyšší povolenou rychlost.

Po okruhu má denně projet kolem 70 tisíc aut - celou Prahu ale řidiči po dálnici zatím ještě neobjedou. Stále v nedohlednu je totiž výstavba okruhu na severu Prahy mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. Brzdí ji občanská sdružení i tamní radnice, které nesouhlasí s trasou dálnice. Už příští rok ale zřejmě začnou práce na spojnici brněnské a hradecké dálnice. Územní rozhodnutí pro tento úsek vydá magistrát zřejmě už v září. Dříve než v roce 2015 ale jih a východ Prahy spojený nebude.