Praxi autoškol má změnit meziresortní komise

Praha - Série incidentů s alkoholem i špatnou úrovní v autoškolách vedla ministerstvo dopravy ke svolání meziresortní expertní komise. Ta má za úkol připravit reformu vzdělávání budoucích řidičů. Ministerstvo si od toho mimo jiné slibuje výhledové snížení počtu dopravních nehod, jejichž statistiky zvláště teď v letních měsících opět narůstají.

K alarmujícím případům patří nedávný případ, kdy policisté v Uherském Hradišti naměřili jeden a půl promile alkoholu v krvi muži během zkušební jízdy v autoškole. O nic méně závažným se jeví získání řidičského oprávnění na motorku za to, že žák jednou objel parkoviště, zatímco komisař kouřil nebo psal SMS zprávu. „Určitě je potřeba systém změnit, zrušit povinné hodiny a soustředit se na to, kdo, kde a jakým způsobem bude provádět zkoušky,“ míní předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný.

V autoškolách by se nově nemusela v takové míře učit a zkoušet otázka údržby vozu, více času by se naopak mělo věnovat ovládání vozu a praktickým jízdám. Třeba ředitel dopravní policie Leoš Tržil upozorňuje, že dnes není nutné vědět, jak funguje čtyřdobý motor, protože řada vozů musí být stejně opravovaná v autorizovaném servisu.

Předseda meziresortní komise Stanislav Huml (VV):

„V dřívějších dobách se opravdu autoškoly kontrolovaly, dnes už to zdaleka není tak, jak tomu bývalo. Měli bychom u zkoušek spíš přitvrdit.“

Uvažuje se i o řidičském průkazu takzvaně na zkoušku, kdy by řidič ve zkušební době mohl při závažném a opakovaném porušení předpisů o doklad úplně přijít. Taková praxe je třeba běžná v zemích EU. Změnit se musí i systém zkušebních komisařů, tvrdí experti. Jejich zaměstnávání obcemi namísto centrálního řízení ministerstvem údajně neumožňuje řádnou kontrolu. Povinné by mohlo být i zajíždění do většího města, v menších obcích se v současnosti absolvuje autoškola mnohem snáz a mnohem rychleji.