Hlavní vina za zdržení D8 leží na úřednících, brání se ekologové

Ústí nad Labem/Brno - Ekologická organizace Děti Země odmítá, že by nesla hlavní vinu za zpoždění dostavby dálnice D8. Spory okolo stavebních povolení zatím zdržely stavbu dálnice o šest měsíců, zatímco liknavost státních úředníků a dodavatelů už stála podle zakladatele organizace Děti Země Miroslava Patrika celé roky. Úředníci si také prý udělali z ekologů výmluvu pro své vlastní chyby a vedou proti nim cílenou kampaň. Patrik zároveň přiznal, že v době profesionálních ekologických organizací je kauza D8 pro Děti Země úspěšný projekt.

Patrika vnímají lidé v obcích okolo dálnice většinou negativně. Sedmačtyřicetiletý geolog z Brna je prakticky jedinou tváří, kterou si lidé s nekonečnými průtahy spojují. Patrik sice přiznává, že spory ohledně stavebních povolení stavbu zbytečně prodlužují, ale ve srovnání s důsledky liknavosti úředníků a investora to prý je zanedbatelné.

Zakladatel hnutí Děti Země Miroslav Patrik:

„Vede se proti nám dost ostrá kampaň. Státní úředníci na nás chtějí shodit vinu za svou neschopnost a obrovské chyby, kterých se dopouští. Tvrdí, že oni chrání místní, zatímco někdo zdaleka se jim do toho vměšuje. Přitom to není pravda, ty chyby dělají pražské firmy a ústečtí úředníci.“

„Když si to spočítám, tak naše žaloby zdržely stavbu o šest měsíců, jinak se pořád staví naplno. Co je to proti tomu, co provádí Pragoprojekt, kterému trvá neskutečně dlouho předkládat dokumenty stavebního řízení? Třeba tunel Radejčín se začal kvůli němu stavět v roce 2009, tedy o šest let později, než dostal územní rozhodnutí,“ prohlásil ekolog.

I když soudní spory Patrik vyhrává, ze stávající situace v trojúhelníku Teplice - Lovosice - Ústí nad Labem, kde je kvůli zácpám na přetížených místech doprava často zcela nefunkční, prý radost nemá. Ustupovat ze sporů ovšem ekologové nebudou. „Kdyby s námi úřady od začátku komunikovaly, bavily se o nějakém delším tunelu nebo aspoň respektovaly naše přání na dílčí změny v projektu, nemusel by se s nimi nikdo soudit,“ řekl ekolog. Zda napadnou další územní rozhodnutí, které chce vydat Stavební úřad v Lovosicích do konce roku, zatím neřekl. „Bude záležet, co v něm bude. Jestli to budou tak fatální chyby, jako dosud, pak to vyloučit nemohu,“ řekl.

Boj o dálnici se přitom vede ve velmi nerovných podmínkách. Za dálnici bojují desítky úředníků a jen za právníky a poradce už podle Patrika zaplatil stát 450 milionů korun, Děti Země prý své stížnosti a žaloby píší doslova na koleně. „Nás to stojí leda 2 000 korun za kolek. Píšeme je ve volném čase a poměrně snadno, ty chyby jsou totiž natolik zjevné, že je najdeme i my, tedy laici. O to je to strašnější,“ prohlásil Patrik.