Zlínský soud řeší případ muže, který vydíral firmu Hamé

Zlín – Případ muže obžalovaného z vydírání potravinářské firmy Hamé dnes začal projednávat Krajský soud ve Zlíně. Šestačtyřicetiletý Jiří Adam posílal do kunovického podniku na Uherskohradišťsku dopisy a e-maily, ve kterých požadoval vyplacení 200 tisíc eur (5,168 milionu Kč). Firmě vyhrožoval například otrávením dětských přesnídávek. Ke všemu se Adam přiznal již během policejního výslechu. Líčení bude pokračovat v úterý 17. srpna výslechem znalců z oboru psychiatrie a psychologie, zřejmě padne i rozsudek. Muži hrozí 5 až 12 let vězení. 

Podle státního zástupce obžalovaný Hamé vydíral od loňského listopadu do letošního ledna. Peníze chtěl zaslat na konto ve Švýcarsku, které si za tímto účelem zřídil. Aby dokázal, že výhrůžky myslí vážně, poslal do firmy jednu otrávenou přesnídávku. „Dětskou výživu jsem si vybral proto, že se dá otevřít a zavřít bez toho, aniž by někdo poznal, že již otevřená byla. Navíc se jí hned. Ne třeba jako marmeláda, která je načatá v lednici i čtyři měsíce,“ řekl dnes před soudem obžalovaný.

Jiří Adam:

„Trestný čin jsem spáchal s úmyslem, abych získal peněžní prostředky k uhrazení svých dluhů. Jednal jsem v zoufalství. Neměl jsem v úmyslu výrobky otrávit. Jen jsem chtěl učinit na Hamé nátlak, aby peníze poslali.“

Do dětské výživy dal dle svých slov čtyři rozdrcené prášky hypnogenu. Lék obsahuje látku zolpidem, používanou pro krátkodobou léčbu nespavosti. Z dnes přečtených znaleckých posudků vyplynulo, že dospělému se doporučuje maximální denní dávka půl až jeden celý prášek před spaním. Množství obsažené v dětské výživě znalci označili za „velmi vysoké, které může způsobit velmi vážné zdravotní problémy a u dětí téměř jistou smrt“.

Podnik se ihned obrátil na policii. „Ve výrobě máme dostatečné zabezpečení. I přesto jsme ale ihned nainstalovali kamerový systém v našich závodech. Upozornili jsme zaměstnance, proškolili jsme je,“ popsal dnes před soudem Petr Zábojník z Hamé. „Po obdržení dopisu jsme ani na chvíli neuvažovali o tom, že bychom podlehli nějakému tlaku vydírání,“ dodala marketingová ředitelka Hamé Marcela Mitáčková.

Hamé
Hamé