Kraj doplatil za most ve Studénce přes 14 milionů, odborníci kroutí hlavou

Ostrava – Moravskoslezský kraj doplatí firmě ODS – Dopravní stavby Ostrava částku 14,3 milionu za nový most ve Studénce. Ten původní se přitom před dvěma roky zřítil přímo před projíždějící rychlík a došlo tak k jednomu z nejhorších železničních neštěstí v Česku za poslední roky. Osm lidí zahynulo a dalších asi 90 bylo zraněno. Někteří stavební odborníci proto nechápou, proč se kraj rozhodl peníze doplatit. Podle nich bylo věcí stavební firmy uvést most do původního stavu.

Po železničním neštěstí se hojně diskutovalo, zda má vůbec nový most stavět firma ODS – Dopravní stavby Ostrava. Vedení kraje v čele s hejtmanem Evženem Tošenovským (ODS) nakonec rozhodlo, že ano, protože to prý je nejrychlejší cesta, jak potřebný most vybudovat. Součástí dohody bylo i to, že po dokončení mostu bude stavební firma jednat s krajem o finančním narovnání. 

Současné vedení kraje v čele s Jaroslavem Palasem (ČSSD) nakonec rozhodlo, že firmě doplatí hodnotu nového mostu, což je podle posudku 46,2 milionu korun. Hodnota původního byla skoro 32 milionů, kraj tak zaplatí 14,3 milionu. Původně měl Moravskoslezský kraj uhradit firmě ODS - Dopravní stavby Ostrava za rekonstrukci mostu, pokud by nespadl, 26,3 milionu korun. Pádem mostu se však celá věc ještě zkomplikovala. Firmě totiž začalo nabíhat penále za nedodržení termínu rekonstrukce. 

Podle některých stavebních odborníků tak firma ještě vyvázla z problémů velmi dobře. Člověk, který je seznámen s celou záležitostí, prý nechápe, proč kraj přistoupil na jednání o uhrazení částky za navýšení hodnoty mostu. „Firma, které most spadl, ho měla prostě uvést do původního stavu. To, že ho zhodnotila, nemuselo kraj vůbec zajímat,“ upozornil.   

Kvůli pádu mostu stane před souden celkem deset lidí, kteří se podíleli na jeho opravě. Zatím není jasné, kdy začne hlavní líčení. Kvůli obecnému ohrožení jim hrozí až desetiletý trest vězení.