Tatry i Felicia jsou v žebříčku nejdražších východních veteránů

Berlín – V žebříčku deseti nejcennějších automobilů vyrobených v bývalém východním bloku, který sestavilo německé odborné sdružení Classic Data, má silné zastoupení československá technika. Na druhém místě figuruje slavný Tatraplan – Tatra 600. Kopřivnickou automobilku v žebříčku zastupují také její nástupci, modely 603 a 613, na čtvrtém, resp. osmém místě. Mezi nejcennějšími východními veterány je zařazena také Škoda 450, do jejíchž řad je zařazena i modernizovaná verze Felicia.

Tatraplany mají podle Classic Data v současnosti cenu 28 500 eur (přes 700 tisíc korun), za kterou lze dnes v Německu koupit i dvě nová auta. Aktuální hodnotu Tatry 600 mezi sběrateli s cenou, za niž se prodával po výrobě, ale nelze srovnat, protože ve své době nebyl určen k prodeji soukromým zájemcům. Cena zachovalého kopřivnického modelu 603 se nyní podle typu pohybuje mezi 20 900 až 22 500 eury. Za novější typ 613 dnes zájemce zaplatí 12 700 až 15 tisíc eur. Podle televize MDR jezdí po německých silnicích dodnes celkem 141 tatrovek všech tří řad.

Tak jako dominoval východnímu bloku Sovětský svaz, figuruje jeho produkce také žebříčku nejcennějších východních „oldtimerů“. Nejvyšší cenu mají podle sdružení vozy Čajka vyráběné automobilkou GAZ. Nynější hodnotu automobilu Čajka 13 odhaduje Classic Data na 33 tisíc eur, novější model Čajka 14 má hodnotu 29 tisíc eur. Podobně jako československé tatry nebyly ani čajky ve své době volně dostupné pro ty, kteří si mezi rovnými nebyli rovnější.

Mezi východoněmeckými veterány je nyní největším pokladem kabriolet IFA F9, jehož cena dosahuje 25 tisíc eur. Do první desítky se dostaly i dva modely historických wartburgů s aktuální hodnotou 12 900 až 17 600 eur.

Nejdražší východní veterány (Classic Data)