Šestinápravová „Laminátka“ už stojí v Techmanii

Plzeň – Návštěvníci plzeňského vědecko-technického muzea Techmania si mohou prohlédnout první železniční exponát. Instituce stojí v areálu Škody a její součástí má být i podnikové muzeum, k vidění tedy je elektrická lokomotiva 32E, kterou plzeňský závod vyrobil v roce 1963 a které se kvůli její laminátové karoserii dostalo přezdívky „Laminátka“.

Ačkoli se „Laminátky“ v Plzni sériově vyráběly, lokomotiva vystavená v Techmanii je unikátní. Na rozdíl od svých následnic, které dodnes jezdí ve službách ČD Cargo, má šest náprav a vyšší výkon. Byla to na světě vůbec první lokomotiva s laminátovou karosérií, díky které dostala zajímavý tvar. „Výjimečná je svým designem. Technika samozřejmě byla výborná, Škodovka se poprala s věcmi, které dělala poprvé, a zhostila je jich úspěšně, ovšem ta karoserie to podtrhla,“ řekl Roman Šiler, který se podílel na rekonstrukci stroje, chátrajícího v posledních letech v areálu Škody.

Oprava lokomotivy nebyla příliš rozsáhlá, jejím cílem bylo pouze uvést „Laminátku“ do vystavovatelného stavu. Kdyby měla vyjet vlastní silou na koleje, bylo by nutné v rekonstrukci pokračovat a oprava by byla podstatně dražší.

V Československu byla lokomotiva, která dostala v provozu označení S699.0001, unikátní nejenom svojí karosérií, ale také pohonem. Motor spotřebovával střídavý proud, který byl tehdy novinkou po elektrizaci tratí v jižních částech republiky.

Jedinečná byla i dalšími svými parametry. „Měla výkon 4800 kW, maximální rychlost 120 kilometrů za hodinu. Pak prošla rekonstrukcí v roce 1967 a poté měla maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. Koncem 60. let vytvořila rychlostní rekord 203 kilometrů za hodinu na trati Brno – Břeclav,“ řekl vedoucí elektrických projektů Škoda Transportation Milan Šrámek.

Ačkoli se šestinápravová „Laminátka“ nedočkala následnic, technika v ní vyzkoušená se objevila v řadě dalších typů elektrických lokomotiv. Také čtyřnápravové stroje dodnes jezdí nejenom v Česku a na Slovensku, ale také v Bulharsku.