Čína vyvíjí autobus, který nikdy neuvázne v zácpě

Peking – Čínští vývojáři uvažují o vytvoření obřího autobusu, který pojme 1 400 cestujících a nikdy neuvázne v zácpě. Vozidlo má být dvoupodlažní, spodní podlaží by přitom bylo tvořeno pouze dvěma tenkými stěnami. Osobní auta by mohla takový autobus podjíždět, vozidlo by naopak dokázalo „nadjet“ zácpu. Obří autobus by měl být tříčlánkový, kvůli své velikosti by ale zřejmě byl použitelný pouze na dálnicích s mírnými oblouky. Vývoj nového dopravního prostředku ale bude ještě dlouhý, čínská média navíc celý koncept hodnotí jako čistou fantazii.

Obří autobus by se měl sice pohybovat po silnici, vést ho ale podle představ tvůrců projektu mají koleje, které určí, kam vozidlo pojede. Koleje by mohly mít jednu ze dvou navrhovaných podob. „Jedna z nich jsou skutečné hmatatelné koleje. Druhá, mnohem levnější varianta by byla to, namalovat speciální reflexní barvou koleje na vozovku. Autopilot propojený s kamerovým systémem by se podle těchto kolejí řídil. Pro řidiče by tak bylo prakticky nemožné vyjet z těchto kolejí,“ přiblížil redaktor webu Technet.cz Pavel Kasík.

Autoři projektu Express Coach představili vizualizace dvoupodlažního autobusu, které počítají s jeho provozem na osmipruhových komunikacích, aby bylo možné obří vozidlo zabírající dva pruhy docela objet. Současně projektanti poukazují na to, že bude autobus ekologicky šetrný. „Tento vyvýšený vysokorychlostní autobus je nízkouhlíkový. Je to velmi efektivní projekt, který navíc chrání životní prostředí. Může to vyřešit problémy běžných autobusů na pohonné hmoty - jako jsou znečištění prostředí, uhlíkové emise nebo jen to, že na silnici zabírají příliš prostoru,“ řekl Song Youzhou ze společnosti Shen Zhen Huashi future parking equipment, která s projektem přišla.

O podjízdném autobusu se začalo hovořit i v souvislosti se stokilometrovou zácpou na tibetské dálnici, kde lidé tráví celé dny. Aby zabránila podobným situacím, musí Čína kromě projektů, které odborníci označují za utopické, rychle zlepšit dopravní infrastrukturu – současná zácpa vznikla po převedení dopravy z rozkopané dálnice na jinou – a především zlepšit chování čínských řidičů, kteří nerespektují pravidla. Není výjimečná ani jejich jízda po dálnici v protisměru.