Notebook místo sešitů a učebnic? Výuka je efektivnější

Praha - Počítače přinášejí větší efektivitu učení, výuka je rychlejší a atraktivnější. Takový je první výsledek projektu Vzdělání 21, který porovnává vyučování dětí v klasických třídách s těmi, kde mají k dispozici notebooky. V prvním roce se projektu zúčastnilo 140 dětí ve třech školách. Od září pak vzniknou digitální třídy v dalších třech školách, s vlastními notebooky se tak bude učit už 260 dětí.

„Materiály jsou pro žáky podnětnější, mohou více přispívat k individualizaci výuky, k diferenciaci výuky,“ upozornila Nataša Mazáčová z Pedagogické fakulty UK.

Děti v paralelních třídách dostaly ze čtyř předmětů i dva testy. V prvním byli žáci s klasickým vyučováním lepší ve fyzice. V druhém testu už se dokázali spolužákům z digitálních tříd vyrovnat jen v češtině. „V učebnicích mají statické obrázky, kdežto tady můžou používat různé typy animací, videí, prostě daleko víc se přiblíží názornost,“ vysvětlil ředitel základní školy v Kunraticích Vít Beran. „I ty méně nadané, i ty, které škola totálně nebavila, to vtáhlo do výuky a snaží se vyrovnat spolužákům,“ uvedl ředitel českobudějovické školy L. Kuby Miroslav Kůs.

Dalším plusem je, že děti začaly používat počítač nejen k zábavě. „To je myslím největší plus toho projektu, že se naučí počítač vnímat jako učební pomůcku, pomůcku k práci,“ řekl učitel Lukáš Zvěřina.

Stát digitální technologie ve školách nepodporuje

Projekt však ukázal, že ne všichni učitelé umějí počítače využít naplno. Školy trápí i to, že digitální technologie pro vzdělávání nepodporuje stát. Notebooky tak museli koupit dětem rodiče. „Rodiče mají velký zájem, v některých školách se dokonce muselo losovat, které děti budou zařazeny do digitálních tříd,“ prozradila mluvčí projektu Vzdělání 21 Markéta Mead.