Pražští radní schválili protikorupčního ombudsmana i Opencard pro turisty

Praha – Radní hlavního města Prahy dnes odsouhlasili zavedení statutu protikorupčního ombudsmana. Oznámil to dnes náměstek primátora Milan Richter (ODS) s tím, že současné zastupitelstvo stihne celou záležitost již jen navrhnout a realizaci přenechat svým následníkům. Radní se podle Richterových slov snaží především o zvýšení celkové transparentnosti. Protikorupční ombudsman by měl prověřovat podněty lidí na úplatkářství na radnici. Instituce se má stát součástí protikorupční strategie, kterou odhlasovali radní. Richter také oznámil, že karta Opencard dostane další využití, bude nově sloužit také jako předplacená karta pro turisty. Prodávat se zřejmě bude za 990 korun, nabízet má mimo jiné třídenní jízdenku na MHD a slevy na vstupné do památek. Opozice plán města kritizuje, podle ní je nové využití karty stejně neprůhledné jako celý projekt Opencard.

„Protikorupční strategie, která byla schválena zastupitelstvem, počítá se zavedením statutu protikorupčního ombudsmana… Měl by to být člověk mimo strukturu úřadu, na ní nezávislý, nicméně by mohl vstupovat do všech jejích úrovní,“ popsal podstatu instituce Richter a dodal, že jeho úkoly by byla také „indikace slabých míst, návrhy na úpravy směrnic a samozřejmě i protikorupční strategii.“

Milan Richter:

„Podavatelé se mnohdy obávají o svou identitu a nechtějí být zveřejněni, proto podávají anonymní trestní oznámení. Policie ale potřebuje doplňující informace a nemá se pak na koho obrátit. Proto takové záležitosti mohou končit odložením… Ombudsman by měl celou záležitost řešit a být spojkou mezi policií a občanem.“

Video Brífink Milana Richtera o protikorupčním ombudsmanovi
video

Brífink Milana Richtera o protikorupčním ombudsmanovi

Protikorupční ombudsman by měl být prostředníkem mezi občanem a městem. Umožnil by podavateli zachování anonymity, komunikoval by s orgány činnými v trestním řízení a podával trestní oznámení. Zároveň by zpětně informoval občana o vývoji celé záležitosti.

Zastupitelé chtějí kvůli celé věci požádat ministra vnitra Radka Johna (VV) o právní analýzu kvůli patřičné legislativní úpravě. „Toto zastupitelstvo stihne už jen návrh, projednat by to měli jejich následovníci,“ řekl Richter. V únoru 2011 by podle představ současných radních mělo být vyhlášeno výběrové řízení.

„Já myslím, že je to snaha vedení města vyvolat zdání, že současné vedení města chce něco změnit,“ komentuje to kandidát ČSSD na primátora Jiří Dienstbier.

Opencard pro turisty. Výdělek, nebo opět problémy?

Zavedení turistické karty je součástí rozvoje kritizovaného projektu Opencard. Vedení města rozvoj karty schválilo letos v březnu. Příprava pilotního provozu turistické karty by měla trvat dva až tři měsíce, během kterých by mělo město vyjednat různé slevy pro držitele turistické karty. Poté se počítá se zahájením pilotního provozu, který by měl být po čtvrt roce vyhodnocen.

Milan Richter o turistické Opencard:

0„Základním smyslem turistické Opencard je nabídnout výhody, které poskytuje běžná Opencard, také návštěvníkům města a zkombinovat je s dalšími zajímavými službami.“

Radní Markéta Reedová (VV): „Já si vůbec myslím, že projekt Opencard by měl být přehodnocen a tohle je zase jen zoufalá snaha dělat z něj něco, co je užitečné.“

Turista by měl za 990 korun získat zvýhodněné vstupné do některých památek, na výstavy, dále slevy na jídlo v některých restauracích a na průvodcovské služby. Součástí karty bude třídenní jízdenka na MHD. Turista dostane také tištěného průvodce, plán města a MHD. Karta by se měla prodávat například v infocentrech dopravního podniku a Pražské informační služby. Turistická karta by měla být zřejmě prvním výdělečným produktem v projektu Opencard, město totiž počítá s tím, že z každé prodané karty bude mít marži ve výši 17 procent (asi 150 korun).

Podle opozičních zastupitelů ale jde o rizikovou investici, která vyvolává pochybnosti. Zastupitelům za Stranu zelených a SNK ED vadí, že není jasné, jaké budou počáteční náklady na rozjezd turistické karty. Chybí prý také informace, jaké množství karet bude potřeba prodat, aby se vložené náklady městu vrátily. Podle Jiřího Witzanyho (SNK ED) je chyba, že turistická karta má nabízet pouze třídenní jízdné a nezohledňuje turisty, kteří chtějí v metropoli strávit například jeden den. Zastupitelka Petra Kolínská (SZ) se zase domnívá, že další postup v rozvoji Opencard by mělo řešit až příští vedení města.

Firma Haguess v projektu zřejmě skončí

Správu pražské Opencard rovněž zřejmě převezme od ledna nadcházejícího roku nová firma. Servisní kartové centrum, kde se například zpracovávají osobní údaje uživatelů, provozuje od roku 2006 firma Haguess. Poté, co se ale ukázalo, že projekt i provoz centra stály Prahu přes 800 milionů korun, a společnost navíc nemá jasnou majetkovou strukturu, rozhodlo vedení Prahy o změně správce karty.