Na připomínky k novým řádům ČD mají lidé už jen pár dnů

Praha – Zrušení přímých vlaků do Moskvy a Varšavy, opětovné nasazení pendolina na trasu do Bratislavy a také nástup konkurence Českých drah, společnosti RegioJet, na koleje mezi Ostravou a Prahou jsou nejvýraznější novinky chystaného železničního jízdního řádu pro rok 2011. Nové řády mají začít platit od 12. prosince, starostové i cestující mají posledních několik dní na jejich připomínkování.

Ani v šesté sezoně nesplní pendolina původní záměr, s nímž je ČD kupovaly – tedy spojit Berlín, Prahu a Vídeň za rekordní čas. Do Německa se ale rychlovlak zatím nepodíval a ani rakouské hlavní město, do něhož dříve zajížděl, nebude v roce 2011 mezi jeho zastávkami. „Počet jednotek je omezený, takže pokud bychom nasadili více vlaků na mezinárodní relace, mohlo by dojít k tomu, že budeme muset snížit počet spojů mezi Prahou a Ostravou,“ vysvětlil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Právě na této trase se ČD chystají na očekávaný boj o zákazníka se společností RegioJet. Ta po letech příprav na nejžádanější tuzemskou linku vstoupí od prosince. „Standardem bude připojení na internet, široká nabídka audio- a videopořadů, naše vlaky budou jezdit v pracovní dny devětkrát tam a zpátky mezi Prahou, Ostravou a Českým Těšínem, některé vlaky do Třince a do Žiliny,“ vyjmenoval, čím chce RegioJet konkurovat Českým drahám, provozní ředitel Jan Paroubek.

Zatímco Ostravu s Prahou tak spojí od nového grafikonu hned dvojí možný komfort, druhá důležitá trasa, Praha – Brno – Bratislava, zůstane obsluhována jen Českými drahami. Ty na ni ale ze svých nejlepších vlaků nasadí jen jedinou soupravu, zbytek obslouží klasické vlaky Eurocity. „Souprava pendolino pojede nově z Bratislavy jako vlak SuperCity – Slovenská strela,“ dodává Štáhlavský.

Další změnou řádu 2010/2011 je nové zavedení spoje do polského Štětína, pojede přes Berlín, rychlík s názvem Nesebar z Prahy do Burgasu bude jezdit jednou týdně v letní sezoně. Jiné spoje naopak končí. „Některé vlaky, jako Moskva, Silesia, které jezdily až do Prahy třeba z Polska nebo Ruska, budou končit na hranicích,“ uvádí příklad Šťáhlavský.

Krajské úřady přijímají od starostů, případně běžných cestujících, do 12. září připomínky k chystanému jízdnímu řádu, které pak předají Správě železniční dopravní cesty ke zpracování. Po tomto datu bude podoba nového grafikonu prakticky konečná.