Nový letecký simulátor pomáhá s výcvikem řídících provozu

Praha - Létání je podle statistik nejbezpečnějším způsobem přepravy. Přesto dostává řada lidí při nástupu do letadla záchvaty paniky. Přitom kromě pilotů a letušek provází každý let také řídící letového provozu. S jejich výcvikem teď od ledna pomáhá nový 3D věžní simulátor. V rámci výcviku je tak možné využít simulace letového provozu na letišti a v jeho bezprostředním okolí.

Simulátor je rovněž schopen prostřednictvím tzv. obrácené pozice zobrazit aktuální situaci z pohledu pilota letadla. Kromě obvyklých obrazovek s radarovým signálem nabízí zařízení také virtuální pohled z řídicí věže do všech směrů. Na simulátoru se nacvičují krizové situace. „Na simulátoru máme modely našich letišť, na kterých řízení letového provozu poskytuje služby řízení, to znamená letiště Praha Ruzyně, které máme nyní zobrazeno, dále naše regiony, to znamená Brno, Ostrava a Karlovy Vary,“ uvedl administrátor věžního simulátoru Petr Dvořák. Moderní technologie však umožňuje vytvořit reálné provozní prostředí jakéhokoliv letiště na světě.

Podobných simulátorů je po celé Evropě jenom několik. Tento patří k nejmodernějším. Na projekčních plochách umožňuje výhled v plném rozsahu 360 stupňů, jaký mají řídící z věže na letišti.

Řídící se tady nepřipravují jen během základního dvouletého výcviku. I po získání licence musí každý rok projít sérií cvičení, která zahrnují nejrůznější krizové situace. Požár motoru, ztrátu přetlaku v kabině letadla, výpadek radarového systému. Simulovat se dá také nepříznivé počasí, jako je vánice, mlha nebo prudký déšť.

Řídící neřídí jen starty a přistání z věže, převádějí také letadla, která nad Českou republikou pouze přelétají. Mezi požadavky na řídícího letového provozu patří mimo střední školy a dobré znalosti angličtiny také náročné psychologické a zdravotní testy. Teprve pak může být přijat k základnímu dvouletému výcviku. I během něho ale může kdykoliv skončit.

Řídící pracují vždy po dvojicích. Díky radarům vidí výšku letadel nebo jejich rychlost. Řídící nesmí dopustit, aby se v jedné letové hladině potkala dvě letadla, jejichž trasy se kříží.

„Letadla jsou vybavená systémem TCAS, kde vlastně pilot je varován přístrojem o dalším letadle. To zařízení dnes už dokáže reagovat tak, že se letadla, ty přístroje domluví navzájem, které bude stoupat a které klesat, a pilotovi sdělí – ty stoupej – ty klesej a pilot skutečně, když bude dělat vše v souladu s tím, co dostane od toho přístroje, tak srážce zabrání,“ uvedl instruktor, řídící letového provozu Jiří Štěpánek.

Chyba se nesmí stát. I když nedávná minulost si jedno katastrofické selhání řídícího pamatuje. Došlo k němu v červenci 2002 na hranicích Švýcarska a Německa nad Bodamským jezerem. Ve výšce deseti kilometrů tu do sebe v plné rychlosti narazila dvě letadla.