Dráhy musí na jihu Čech šetřit, kraj jim hrozí konkurencí

České Budějovice – Ze šumavských lokálek by mohla brzy zmizet červeň a modř Českých drah. O provozování vlaků na trati má zájem konkurenční Regiojet a Jihočeský kraj uvažuje o vypsání výběrového řízení na dopravce na tratích západně od Českých Budějovic a jižně od Strakonic. Regionální politici jsou ovšem ochotni nechat dopravu Českým drahám, podmiňují to provozními úsporami.

Dráhy upozorňují, že už loni v kraji ušetřily 30 milionů, další úspory ale budou hledat těžko. „Budeme hledat úspory, ale při zvyšování nákladů nafty a elektřiny je to velice problematické,“ upozornil krajský ředitel ČD Jiří Kafka.

Právě nižší náklady za provoz svých vlaků slibuje Regiojet. Navíc by chtěl na trati nasadit moderní vozidla. „Jsou to nízkopodlažní, klimatizované moderní jednotky, které si tratě v Pošumaví zaslouží,“ řekl obchodní ředitel Regiojetu Jiří Schmidt.

Výběrové řízení na provoz regionálních spojů může Jihočeský kraj vypsat, přestože uzavřel s Českými drahami dlouhodobou smlouvu. Ta ho zavazuje objednávat vlaky právě u drah. „Ve smlouvě máme klauzuli, podle které můžeme část tohoto závazku soutěžit,“ uvedl hejtman Jiří Zimola.

Navzdory svým plánům patří Jihočeský kraj mezi nejzaostalejší regiony v organizaci veřejné dopravy. Způsob, jakým objednává vlaky, se cestujícím příliš nelíbí, snadné není cestování ani na šumavských lokálkách. „Vadí nám dlouhé čekání, když se přestupuje z vlaku na vlak – hlavně v křižovatkách jako Volary,“ shrnula Eva Řeháková, která se snaží situaci zlepšit.

České dráhy v kraji denně vypravují 420 vlaků. Kromě nich jezdí v regionu také další dopravce Jindřichohradecké místní dráhy, který provozuje úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice. Denně na ně posílá asi tři desítky spojů.