Tunely na Pražském okruhu budou nejbezpečnější

Praha – Spolu s novou částí Pražského okruhu se otevřou také nové dálniční tunely. Neměly by zhoršit výjimečnou reputaci českých tunelů, které jsou považovány za nejbezpečnější v Evropě, a tak v nich nebude chybět řada bezpečnostních prvků. Novinkou bude především systém automatického řízení dopravy, který v případě nehody v tunelu má zabránit jeho ucpání.

Nehoda v tunelu je noční můrou pro každého motoristu. Často končí tragicky, nechvalně proslulé jsou havárie, které přejdou v požár, jehož oběti se počítají na desítky. Nejnovější systém na Pražském okruhu se postará o to, že po případné nehodě do tunelu nevjedou další auta. Dokáže zareagovat rychleji než operátor u monitoru počítače. „Automaticky rozliší spadlý náklad z auta, prudké brždění, zastavení auta, případně i zakouření prostoru. Je to nejrychlejší způsob, jak detekovat nebezpečné situace v tunelu,“ uvedl ředitel společnosti Integoo Josef Sikyta.

Systém pak začne regulovat i dopravu – sníží třeba rychlost na okruhu a řidiči se o problému dozvědí z informačních tabulí. Pokud je zle, svede dopravu automaticky jinam.

Součástí bezpečnostního systému ale budou i lidé. Bez nich se zatím neobejdou kamery, čidla ani chytrý software. „Používá se kamerový systém pro ověření, zda situace skutečně odpovídá hlášení. Poté komunikují s hasičským záchranným sborem,“ popsal úkoly personálu Aleš Lebl z Ředitelství silnic a dálnic. Policisté a operátoři budou na novou část Pražského okruhu dohlížet z řídícího centra v Rudné.

Podle každoročních testů německého autoklubu ADAC jsou české dálniční tunely na dobré úrovni, získávají pravidelně nejvyšší známky. Pražské tunely by pozici Česka měly ještě posílit.