Na piráty silnic čeká za hranicemi vysoká pokuta, často i zabavení auta

Berlín/Bern - Nelegální závody luxusních sportovních automobilů se nevyplatí silničním pirátům zejména v Německu, které vůči závažným dopravním přestupkům postupuje velmi razantně. Tamní policie dokonce účastníkům takových závodů nekompromisně zabavuje i auta, což je možné i v části USA. Švýcarsko a částečně právě Německo uplatňují také vyměřování pokuty v závislosti na zámožnosti řidiče. K trestání neukázněných řidičů používá Německo podobně jako Česká republika bodový systém v kombinaci s pokutami.

Takzvaný katalog pokut obsahuje ale i tresty v podobě časově omezeného zákazu řízení nebo pokuty ve výši několikanásobku čistého měsíčního příjmu hříšníka. Vysoké tresty se v Německu vztahují zejména na řízení v opilosti nebo pod vlivem drog.

Závody typu Diamond Race nebo Gumball 3000 jsou tam ze zákona zakázány. Povolení nepřichází v úvahu ani tehdy, když akce není hlášena jako závod. Nelegálnost akce Gumball 3000 v dubnu potvrdil i vrchní správní soud ve spolkové zemi Dolním Sasku.

Účastníkům loňského neoficiálního závodu luxusních vozů Diamond Race, který startoval v Praze, po překročení německé hranice policisté okamžitě auta na několik dní zabavili a zpět jim je vydali až po jeho plánovaném konci. Vedle toho musel každý řidič zaplatit pokutu 1 000 eur (kolem 25 000 korun). Účastníci musí případně počítat i s odebráním řidičského průkazu.

Přísné postihy čekají na piráty silnic i ve Švýcarsku. Policie tam nedávno přistihla švédského občana, který uháněl rychlostí až 290 kilometrů v hodině. Je vystaven finančnímu postihu až milion švýcarských franků (téměř 18 milionů korun). Pokutu soud ve Švýcarsku určuje podle movitých poměrů hříšníka.

V Rakousku mohou řidiči, kteří jedou víc než 30 kilometrů nad stanovený limit, při kontrole dostat pokutu 70 až 150 eur. Pokud jedou v obci o 40 kilometrů rychleji a mimo ni o 50 kilometrů, mohou přijít o řidičský průkaz, a to na dva týdny až půl roku. Policie sankce podle ceny vozu neurčuje, automobily také zatím nezabavuje.

Také v Belgii platí, že čím rychleji nad povolený rychlostní limit řidič pojede, tím větší ho čeká pokuta. Zvlášť pokud navíc nemá zapnutý pás či telefonuje během jízdy. Policie mu pak může znemožnit další jízdu zabavením řidičského průkazu. V porovnání s ČR jsou ale kontroly přímo na belgických silnicích o poznání méně časté.

Málo přísné jsou naopak při stíhání neukázněných řidičů úřady například v Polsku. Polská policie postupuje proti pirátům silnic shovívavě, přestože silnice v Polsku patří k nejnebezpečnějším v Evropské unii. Za jeden dopravní přestupek lze dostat pokutu v maximální výši 500 zlotých (přes 3 120 korun), pokud se řidič dopustí několika prohřešků najednou, bude ho to stát do tisíce zlotých. Policie „závodníkům“ nemůže vůz ani zabavit.

V Británii se trestá rychlá jízda pokutou 60 liber (1 800 korun) a ztrátou tří bodů. V případě podstatného překročení povolené rychlosti je provinilec předvolán k soudu. Pokud řidič nashromáždí za rychlou jízdu za tři roky 12 bodů, přijde o řidičský průkaz aspoň na půl roku.

Ve Spojených státech má nejpřísnější zákony Kalifornie. Policii umožňují zabavit účastníkům auta a nechat je sešrotovat. V San Diegu policisté mohou postihovat i diváky nelegálních pouličních závodů.