Kraje chtějí mýtné i na silnicích nižších tříd

 

Pardubice - Kraje chtějí ulevit silnicím přetíženým kamiony zavedením mýtného i na vozovkách druhých a třetích tříd. Že to je reálné, už ukázala studie z Pardubického kraje. Podle ministerstva dopravy na takové opatření nejsou teď peníze. Navíc není jisté, jestli by zavedení mýta nebylo ztrátové. V Pardubickém kraji devastují kamiony 260 kilometrů silnic a právě tam by chtěli zavést mýtné.

 

„Nejde o vylepšování rozpočtu. Je to ochranářské, obranářské opatření, aby kamiony jezdily po komunikacích I. třídy, po dálnicích, rychlostních komunikacích, tam, kam patří,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý (ČSSD).

Po mýtném volají krajští silničáři. V opačném případě upozorňují na kritické scénáře. „Budeme muset buď prostředky, které dáváme na celou silniční síť, dát vlastně jenom na těch 260 kilometrů, které budou atakované, a nebo nechat těch 260 kilometrů zcela rozbít,“ uvedl ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec.

Ministerstvo dopravy překotné zavedení mýtného v krajích zpochybňuje s tím, že nejsou peníze ani potřebné zákony. „Je teoreticky možné, že celý projekt by mohl být ztrátový. Pak je otázka, kdo by co zaplatil a kam by šly peníze, které by se vybraly,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Vybírání poplatků na regionálních silnicích se nelíbí autodopravcům. Návrh krajů od počátku odmítají. „Toto opatření by ve své podstatě nakonec postihlo především všechny obyvatele, protože by to zdražilo především zásobování,“ dodal mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Rozšíření mýtného zatím nemá oporu v zákonech. Kraje proto tlačí na legislativní změnu. Pro stát je dnes prioritou další zpoplatnění některých silnic první třídy, bez nutnosti velkých investic. Mluvčí ministerstva dopravy upozorňuje například na úsek mezi Jihlavou a Znojmem.