Na zrušení jsou další lokálky, jedná se o dvou desítkách

Chrudim – Železniční trať z Chrudimi do Heřmanova Městce v Pardubickém kraji zanikne a podobný osud podle všeho čeká i jihočeskou lokálku Netolice – Dívčice. V obou případech jezdí vlaky podle krajských úředníků téměř prázdné a krajům se vyplatí objednat místo nich autobusy. Stát bude moci prodělečné trati vzápětí zrušit. Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty je ale počet tratí ke zrušení podstatně vyšší. Kraje jsou ochotny zastavit dopravu až na 25 tratích, které by železniční správa následně zrušila. V minulém týdnu oznámila zrušení jedné lokálky Vysočina.

Pět lidí ve vlaku

Ačkoli zanikne železniční spojení Heřmanova Městce a Chrudimi, samotný Heřmanův Městec by o vlaky přijít neměl, prochází jím také trať z Přelouče do Prachovic. Chrudim zase leží na hlavním tahu z Pardubic do Havlíčkova Brodu. Vzájemné spojení ale obyvatelé měst podle hejtmanova náměstka Jana Tichého nevyužívají a o kolejovou dopravu nemají zájem ani obyvatelé tří obcí ležících u trati.

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)

Průměrně podle krajského úřadu jedním vlakem jezdí pět lidí. „Vlaky ve stejném čase nahradíme menšími autobusy a vyjde nás to levněji, než platit drahám nevyužívané spoje,“ řekl Tichý.

Čtyři autobusy za vlak

Zrušení trati Netolice – Dívčice ještě není definitivní, velmi důležité ale je, že s ním souhlasí kraj. „Je to jedna z tratí, která je opravdu málo využívaná,“ řekl náměstek hejtmana Martin Kuba. Postačí podle něj, když kraj místo vlaků objedná mikrobusy, do kterých se cestující bez problému vejdou.

Kraj přitom za malé autobusy zaplatí vybranému dopravci 25 korun za ujetý kilometr, zatímco České dráhy z provozu motorového vozu vykazují ztrátu 112 korun za kilometr. Vlak se tak kraji vyplatí teprve tehdy, když by musel objednat více než čtyři autobusy.

Jihočeský kraj by se nebránil ani zrušení trati z Blatné do Nepomuku, která ale z velké části vede Plzeňským krajem. S ním proto bude muset ministerstvo dopravy o osudu trati jednat.

Skončí Kozí dráha definitivně?

Na seznamu málo výnosných tratí, který ministerstvo dopravy využívá při jednání s kraji, jsou podle všeho i Kozí dráha (Děčín – Oldřichov u Duchcova) a Švestková dráha (Lovosice – Most) v Ústeckém kraji.

Na obou už několik let krajský úřad dopravu neobjednává, obce ležící podél drah na nich ale platí prázdninové turistické vlaky a bojují o obnovení provozu. „Obrovská neúcta k předkům a obrovská neúcta  k naší historii,“ charakterizoval plán na zrušení trati starosta Telnice Jaroslav Doubrava, který za záchranu tratě z Děčína do Oldřichova již delší dobu bojuje.

Jenomže SŽDC je přesvědčena o tom, že je zrušení tratí, kudy nejezdí nic nebo jenom málo vlaků, nejlepší způsob, jak ušetřit. „Úspory hledat tímto směrem je v resortu dopravy opravdu nutné,“ uvedl mluvčí státní organizace Pavel Halla. Jistý není ani osud horských tratí Most – Moldava a také Chomutov – Vejprty, kde sice jezdí mezistátní vlaky, ale pouze ony a jen o víkendu.

V příštím roce bude vyjednávat Zlínský kraj s ministerstvem dopravy o osudu trati z Kroměříže do Zborovic, za dva roky by mohla zaniknout také ona.

Kraje přijdou o prázdné trati

Rušení se dotkne z velké části tratí, kde už žádné vlaky nejezdí, železniční správa je přesto musí udržovat – občas ale jenom formálně. Již dříve oznámil zrušení dvou tratí bez provozu Moravskoslezský kraj.

O návratu vlaků zřejmě mohou přestat snít také lidé žijící u trati z Mladotic do Kralovic. „Pro níž už kraj 12 let neobjednává vlakové spoje a veřejnou dopravu tam zajišťují autobusy,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer.

Úřední zrušení tratí nebude ve většině případů znamenat jejich fyzickou likvidaci. Zatím po nich pouze přestanou jezdit vlaky a SŽDC je přestane udržovat. Likvidace by státnímu hospodaření příliš nepomohla, protože likvidace kolejnic a pražců je velice nákladná. Kdyby se ale stát v budoucnu rozhodl trati obnovit, nebylo by to snadné.

I tam, kde koleje nerozkradou kovůchtiví občané, dráha chátrá a zarůstá. Náročnost takové obnovy naposled ukázal případ trati z Harrachova do polské Sklářské Poreby, která je jednou z mála drah, které se takového vzkříšení skutečně dočkaly.