Politici v kampani ostrými slovy nešetří

Praha - Kontroverzní narážky v kampaních svých lídrů do komunálních voleb zaměstnávají sociální demokracii. Opakovaně se v nich totiž vyskytl prvek, který naznačuje rozdělení sociálních skupin na dobré a špatné, přizpůsobivé a nepřizpůsobivé. Vedení strany tvrdí, že nemají s centrální strategií nic společného, předseda strany proto už podruhé během týdne své členy vyzval, aby billboardy odstranili. Tvrdá slova padají v letošní kampani i od dalších politiků.

Typická rétorika sociální demokracie obhajující soudržnost a solidaritu bohatých s chudými se v komunálním boji na některých místech vytratila. V sociálně výbušném okrese Most hraje tamní lídr Karel Novotný na opačnou strunu – na boj většiny proti menšinám. „Proč bych měl litovat, že jsem ve svém domově národnostní většinou? Jeden stát, jedna pravidla!“ láká voliče Novotný s odkazem na podle něj nespravedlivý sociální systém.

Novotný tuší, že se ocitl na hraně, tvrdí ovšem, že úmyslně: „Já jenom používám standardní politické prostředky v politickém soupeření stran tak, jak jsme se to učili na škole.“ Vedení strany však nemá pro jeho aktivity pochopení. Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka mu totiž nařídil, aby billboard z ulic zmizel. „Nikdy jsme nestavěli naši politiku na sociálním rozdělování společnosti, na tom, že bychom chtěli upřednostňovat represi před prevencí,“ uvedl Sobotka. Pokyn přelepit útočné plakáty přitom Sobotka vydal už minulý týden. Na Praze 5 vyháněla ČSSD z ulic narkomany i bezdomovce.

Strany ukazují tvrdé lokty

Ostrými slovy letos nešetří ani jiné strany, například výzvu "Pryč s feťáky!„ hlásají Zemanovci. V trendu nesmiřitelných hesel v sociálních tématech tak přitvrzuje; už před krajskými volbami se na něm svezl Jiří Šulc z ODS s výzvou “Gádžové makejte„. Dvojsmyslný výklad nabízí i billboard kandidáta na sociálnědemokratického primátora, který chce pro Prahu více bezpečnosti a méně špíny. Jiří Dienstbier se ale brání, že by tím měl na mysli něco jiného než obyčejnou nečistotu v ulicích: “Je to třeba vykládat v tom smyslu doslovně, jak to bylo uvedeno, jde nám o čistotu města."

ČSSD ve své obraně hned také ukazuje prstem na soupeře. Třeba na kandidáta za Věci veřejné Ladislava Paštéku, který byl členem Národní strany s tím, že u ČSSD by takový člověk kandidovat nemohl. Šéf VV Radek John jej však přijal jako obráceného kajícníka. Podle politologů se stranám může kontroverzní slovník i strategie navzdory negativním ohlasům nakonec vyplatit. Získat tím totiž mohou pod svou umírněnou značku voliče, kteří by se jinak přidali k extrémnějším skupinám.