Odborníci se nadále přou o výhody i nevýhody elektromobilů

Praha – Mezinárodní kampaň Evropský týden mobility odstartovala v České republice už po osmé. Tématem letošního ročníku je zlepšení ovzduší ve městech. Akci v duchu ekologie proto zakončí den bez aut. Už poněkolikáté se navíc v této souvislosti probírají možnosti, výhody i zápory elektromobilů.

Pozitiva prototypů na elektrický pohon jsou jasná – žádný hluk ani emise. Česká republika se však v současnosti potýká s citelným nedostatkem dobíjecích stanic. Elektromobily tak využívají zatím pouze nadšenci, kteří si svá auta dobíjejí u známých, nebo doma. „Já si myslím, že pro Prahu je reálné, aby se do roku 2020 objevilo například tisíc dobíjecích míst a 10 tisíc automobilů v ulicích,“ říká Tomáš Studeník ze společnosti Tilly Czech Republic.

Velké automobilky prozatím auta na elektřinu neprodávají, od září si ale zájemci můžou i v ČR koupit italský elektromobil Tazzari Zero. Hlavním problémem, stejně jako u všech elektroaut, je ale jeho cena. V přepočtu na české koruny vychází jeden model na 520 tisíc bez daně, jak uvedl jednatel Martin Vrba.

Elektromotory nejsou prakticky slyšet, což však vedle výhod přináší v běžném provozu také komplikace. V USA proto musí elektromobily hlavně kvůli nevidomým vydávat umělý zvuk. Přeslechnout je však mohou i zdraví lidé.

Naopak největší výhodou elektromobilů je čistota provozu. Města se je proto snaží podpořit. Nejdále jsou například Paříž, Londýn, Oslo, nebo Amsterodam. „Parkují a nabíjejí se zadarmo, momentálně máme asi 200 stanic a 200 elektromobilů, do roku 2015 to má být pětinásobek,“ říká vedoucí amsterdamského projektu elektromobilů Maarten van Casteren. Například německá vláda chce, aby do roku 2020 po tamních silnicích jezdilo až milion elektromobilů.