Bárta znovu jedná s Havránkovou o pozemcích pro D11

Hradec Králové – Ministr dopravy Vít Bárta chce uzavřít novou dohodu s farmářkou Ludmilou Havránkovou o prodeji pozemků potřebných pro dostavbu chybějícího úseku dálnice D11 poblíž Hradce Králové. Bárta to bez bližších podrobností uvedl po dnešním jednání v Královéhradeckém a Pardubickém kraji s tím, že Havránkové slíbil nezveřejňovat obsah jejich rozhovorů. Původní dohodu s Fischerovou vládou sice farmářka slíbila podepsat, dosud tak ale kvůli údajné nemoci neučinila.

„Jednáme o řešení, které bude mít určité nové prvky. Jak to bude konkrétně vypadat, oznámíme v řádu týdnů,“ řekl Bárta, který s Havránkovou poprvé jednal už 9. září.

Kvůli nevykoupeným pozemkům farmářky Havránkové se stavba dálnice D11 před čtyřmi lety zastavila asi tři kilometry před Hradcem Králové. Spor o pozemky se řeší už 16 let a žádné z vlád se s farmářkou zatím nepodařilo na výkupu pozemků dohodnout.

Nejblíže k řešení situace se zatím dostala minulá vláda premiéra Jana Fischera. Ta se s Havránkovou dohodla na výměně jí vlastněných tří hektarů za jiné pozemky státu. Stát měl navíc doplatit zhruba dvacetimilionový rozdíl v tržní ceně parcel a dát farmářce do pronájmu dalších 130 hektarů pozemků. Sestra Havránkové Jaroslava Štrosová měla dostat za svých 1 400 metrů čtverečních stejně velký pozemek na jiném místě a doplatek zhruba 40 tisíc korun. K podpisu smluv nedošlo, protože Havránková onemocněla.

Na dálnici D11 má podle plánů navázat pokračování silnice od Hradce Králové na polské hranice. Náklady na dokončení k česko-polskému hraničnímu přechodu v Královci se odhadují na 34 miliard korun. Hradecký kraj si nechal zpracovat studii, která popsala možnost postavit pokračování dálnice D11 od Hradce Králové na polské hranice metodou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).

Prioritou jsou pro Bártu obchvaty

Soukromý investor by mohl podle Bárty rovněž postavit projektované třetí patro křižovatky v Opatovicích nad Labem u Pardubic, na kterou má navázat rychlostní komunikace R 35. Před několika týdny se začalo stavět, ale asi po měsíci Bárta tuto stavbu společně s jinými silnicemi v Česku zastavil. „Peníze, které jsou teoreticky určeny na třetí patro křižovatky, je lepší použít na konkrétní obchvaty obcí a měst, které budou mnohem více sloužit lidem než to třetí patro,“ řekl dnes Bárta.