Velký skok pro Prahu – okruh od D1 k D5 je otevřen

Praha – Poslední den s kamiony na Barrandovském mostě, poslední den s komplikovaným tranzitem od jihu na západ přes Prahu. Jihozápadní část Pražského okruhu se dnes v 9:14 slavnostně otevřela, řidiči tak už mohou od dnešního poledne na okruh najíždět z dálnic D5 a D1. Pro jízdu po Pražském okruhu už potřebují i dálniční známku, nákladní auta za průjezd platí mýtné. Kamiony mají v podstatě již ode dneška zakázaný vjezd na Jižní spojku. Objízdná trasa je pro ně třikrát delší. Součástí tří staveb, po nichž se začalo jezdit, jsou zajímavé konstrukce včetně nejdelšího dálničního mostu v republice, moderních tunelů s velmi důkladným zabezpečením a také systému tzv. liniového řízení provozu. 

Pásku na nové části okruhu kolem Prahy přestřihli prezident Václav Klaus, ministr dopravy Vít Bárta a pražský primátor Pavel Bém. Pro automobilisty se okruh začal otevírat po poledni. Jako první vjela na okruh auta z dálnice D1 a ze starší části okruhu ve Slivenci. Zhruba další tři hodiny trvalo, než se uvedlo všechno provizorní značení do náležitého stavu a uvolnily se i další nájezdy. Pro běžné řidiče zůstává ale uzavřen sjezd u Písnice, kde není hotov obchvat této městské části. „Jednáme s magistrátem o otevření alespoň pro osobní vozy,“ uvedla Martina Vápeníková z ŘSD.

„Všichni jsme tuto stavbu potřebovali. Je dobře, že už je dokončená, že ji pan ministr ještě nestačil zarazit,“ uvedl prezident republiky Václav Klaus.

Video Reportáž Štěpánky Martanové
video

Reportáž Štěpánky Martanové

Stavba za více jak dvacet miliard není bez chyby. V konstrukci Lochkovského mostu jsou totiž tři nedokonale těsnící spáry. Ministerstvo dopravy má k dispozici dva posudky. Jeden tvrdí, že žádné nebezpečí nehrozí, druhý ale mluví o vážných nedostatcích.

„Praha dostává nádherný dárek, bude průjezdnější a objezdnější,“ řekl pražský primátor Pavel Bém.

„Jsou to nepřípustné závady, které nejsou povolené normou,“ uvádí zpracovatel posudku Jiří Petrák z Mott Mac Donald. Naproti tomu Tomáš Rotter z ČVUT říká, že se nejedná o závažný nedostatek: „Není to problém, který by snižoval únosnost, zatížitelnost nebo životnost mostu. Ale zase bagatelizovat se to nedá.“ Náměstek ministerstva dopravy Radek Šmerda zdůrazňuje, že naměřené odchylky jednoznačně nemají vliv na bezpečnost.  Ministerstvo dopravy proto povolilo zahájit provoz na okruhu v ohlášeném termínu. Situaci ale ještě vyhodnotí zpráva, na které pracuje technická univerzita v Innsbrucku.

Budování okruhu podle děkana Fakulty dopravní ČVUT a exministra dopravy Petra Moose provází nedostatky v projektovém řízení, což je podle něj problém nejen otevřené části, ale i chystaného zbytku, který nabral velký časový skluz.

Otevření nového úseku způsobilo dopravní změny v Praze

Po otevření jihozápadní části Pražského okruhu nastalo několik změn v provozu ve městě. Na okruh, který je na rozdíl od vnitřního Městského okruhu zpoplatněn – a to již v první den provozu –, je převedena nákladní doprava ze západní části Jižní spojky, Barrandovského mostu a ulice K Barrandovu. Pokud jedou kamiony od Teplic, Mladé Boleslavi a Hradce Králové na Plzeň musí přes Spořilov na D1 a pak po Pražském okruhu. Trasa je třikrát delší -namísto dosavadních 13 je čeká 36 kilometrů. Auta těžší než 12 tun mají zakázaný vjezd na část Městského okruhu, která vede souběžně s Pražským okruhem. Podle Vápeníkové se dnes po otevření okruh rychle zaplnil osobními vozy i kamiony.

„Je jednoznačné, že tato stavba je velmi významná pro celou dopravní infrastrukturu v České republice,“ řekl ministr dopravy Vít Bárta.

Řidiči osobních aut se ale nemohou těšit na neomezené cestování pravým pruhem západní části Jižní spojky, ten je vyhrazen pro plánovanou městskou autobusovou linku.

Mnoho se naopak nemění pro řidiče jižně od Prahy. Městské části hlavního města a okolní obce totiž rozhodly, že nechtějí, aby postavené křižovatky byly používány. Řidiči žijící například v Dolních Břežanech nebo pražské Písnici tak nemohou při cestě z Brna najet u Jesenice na okruh a sjet nedaleko domova, neboť křižovatka bude na přání jejich radnic zatarasena. V Komořanech plánovaná křižovatka kvůli tlaku místní radnice ani nevznikla, řidiči tak mohou zapomenout na rychlejší cestování přes Vltavu. Mezi Barrandovským mostem a Zbraslaví nadále nebude k dispozici žádný silniční most.

Nové části R1

- Stavba 512 (D1-Jesenice – Vestec):

  • délka: 8,8 km
  • stavby: 2 mimoúrovňová křížení, 21 mostů

- Stavba 513 (Vestec – Lahovice):

  • délka: 8,3 km
  • stavby: 2 tunely, 3 mimoúrovňová křížení, 24 mostů

- Stavba 514 (Lahovice – Slivenec):

  • délka: 6 km
  • stavby: 1 tunel, 2 mimoúrovňová křížení, 17 mostů a dvou MÚK.

Velké stavby, velké peníze

Součástí otevírané části Pražského okruhu jsou stavby 512 Jesenice (křižovatka s D1) – Vestec, 513 Vestec – Lahovice a 514 Lahovice – Slivenec. Celkově jsou dlouhé 23,1 kilometru, jejich součástí je 62 mostů, sedm mimoúrovňových křižovatek (pro řidiče budou zatím použitelné pouze ty s dálnicí D1 a Strakonickou ulicí) a tři tunely.

Estakáda, která se vine přes Radotín, Lahovice a Komořany, je nejdelším dálničním mostem v Česku. V součtu s mostem přes Vltavu a trať Posázavského pacifiku (formálně jde o jinou stavbu) měří 2 291 metrů. Více než o kilometr překonává kterékoli ze tří mostních děl na dálnici D8 i další estakádu Pražského okruhu, které jako jediné měří více než kilometr a dosud byly čtyřmi nejdelšími dálničními mosty v republice.

Mezi nejdelší patří i nové tunely. Ten, který vede z Komořan do Cholupic, je s 1 937 metry třetím nejdelším v Česku, čtvrtý nejdelší je tunel ze Slivence do Lochkova s 1 661 metry.

Novinkou je také systém liniového řízení dopravy, který by měl být schopen přizpůsobit se aktuální situaci na otevřených částech okruhu i v tunelech. V případě zahuštění dopravy tak bude snížena povolená rychlost, v případě nehody rychle svede auta na nejbližším sjezdu z okruhu. Dokáže také informovat o špatném počasí. Zatím ale nový systém nebude fungovat. „Doprava musí začít jezdit, teprve potom se začne systém parametrizovat. Potřebujeme dopravní data, abychom ten systém naladili,“ řekl Pavel Přibyl, vedoucí Ústavu dopravních systémů dopravní fakulty ČVUT, který se na přípravě systému podílel.

Rekordní stavby ale nevznikly zadarmo. Celkem stála stavba od Slivence k Jesenici 18,3 miliardy korun bez daně. „Je to jeden z nejdražších úseků, které jsou v této době otevírány,“ podotkl při slavnostním otevírání okruhu ministr dopravy Vít Bárta (VV). „Říkám si, jestli ta částka je přiměřená,“ uvedl. Připomněl, že obdobně dlouhý úsek dálnice D8 stál třetinu. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jiřího Švorce se na výsledné ceně projevila i dlouhá příprava stavby, která trvala 17 let.

Ministerstvo dopravy nestihlo stavbu kvůli faktickému dokončení prací zařadit do svého úsporného programu, na náklady si chce proto alespoň důkladně posvítit. „Faktury bude nutné po kontrole jejich oprávněnosti uhradit, zároveň tam ale probíhá audit ministerstva dopravy a Nejvyššího kontrolního úřadu,“ řekl Švorc.

Co bude dál?

Po třiceti letech budování Pražského okruhu je hotova polovina. Z plánovaných 81 kilometrů se jezdí po 41 kilometrech. Na čerstvě dokončené úseky však zatím nenaváže žádná nová stavba. Kromě peněz nemá stát ani pozemky. Nejblíže realizaci je zřejmě stavba z Jesenice do Běchovic, po jejímž otevření budou propojeny dálnice a rychlostní silnice přicházející do Prahy od Liberce, Hradce Králové, Brna, Příbrami, Plzně, Karlových Varů a Chomutova. Pokud úřady vyřídí všechny spory, které se týkají trasy úseku, mohlo by se začít stavět v roce 2012.

Mnohem hůře jsou na tom zbylé části okruhu. Na severu metropole vedou městské části a obce takřka válku o to, kudy má tah vlastně vést. Kamiony, které nesmějí do Prahy, zatím musí město objíždět po nevyhovujících silnicích. Kvůli sporům vůbec není jasné, kdy stavba začne, hovoří se o roku 2013 v úseku z Ruzyně k dálnici D8 do Březiněvsi a o roku 2014 v úseku z Březiněvsi do Satalic.

Pražský okruh
Pražský okruh
Více fotek
  • Pražský okruh autor: Stanislav Zbyněk, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1958/195710.jpg
  • Kolona na Jižní spojce autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/986/98599.jpg
  • Dálniční tunel autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1959/195887.jpg
  • Liniové značení autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1225/122421.jpg
  • Vít Bárta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1959/195898.jpg
  • Lahovická estakáda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1959/195888.jpg