Nedokonalosti na Pražském okruhu by měl vyřešit třetí posudek

Praha - Už zítra by se měla slavnostně otevřít jihozápadní část Pražského okruhu - za účasti politických špiček včetně prezidenta Václava Klause. V úterý by na komunikaci spojující dálnice D5 a D1 pak měli vjet řidiči. Stavba za víc jak dvacet miliard korun ale není úplně bez chybičky. V konstrukci lochkovského mostu jsou totiž tři nedokonale těsnící sváry. Ministerstvo dopravy má k dispozici dva posudky - jeden tvrdí, že žádné nebezpečí nehrozí, druhý ale mluví o vážných nedostatcích. Náměstek ministra dopravy Radek Šmerda v dnešních Otázkách Václava Moravce sice ujistil, že vada bezpečnost dopravy neohrožuje, ministerstvo si nicméně chce nechat vypracovat další posudek, a to od Technické univerzity v rakouském Innsbrucku. Šmerda také celou stavbu označil za „jeden velký nepořádek“.

„Posudek říká, že vady nemají vliv na bezpečnost. Je to pouze těsnící spár. Vada to je, ale ne vada, která by hrozila kolapsem,“ uvedl Šmerda. Kladný posudek dalo stavbě ČVUT, posudek firmy Mott MacDonald hovoří o závažném technologickém problému. „V oblasti těsnicího svaru je možné indikovat nálezy, které je třeba v následujícím období výstavby mostu a provozování mostu sledovat,“ uvádí zpráva Mott MacDonald. „Jsou to nepřípustné závady, které nejsou povolené normou. To, že je norma nepřipouští, znamená, že pro dlouhodobou životnost mostu by tam neměly být,“ uvedl zpracovatel posudku Jiří Petrák. „Není to problém, který by snižoval únosnost, zatížitelnost, nebo životnost most, ale bagatelizovat se to nedá,“ domnívá se Tomáš Rotter ze stavební fakulty ČVUT.

Podle Šmerdy bude v pondělí podepsán se stavební firmou dodatek, ve kterém se potvrdí, že problémy nemají vliv na provoz a bezpečnost. „A tím může být okruh uveden do zkušebního provozu,“ dodal. Vady budou podle Šmerdy monitorovány. Ke stavbě jako celku je ale skeptický. „Je to jeden velký nepořádek z mého pohledu, věci jsou nekoncepční, absentují tam kontrolní mechanismy,“ prohlásil Šmerda s tím, že jde ale o věci, které byly nasmlouvány před čtyřmi lety.

Kamiony budou mít na Jižní spojku vjezd zakázán

Otevření okruhu by sice mělo značně odlehčit neustále přecpané Jižní spojce, zkrátit cestu na ruzyňské letiště či dostat se rychle z Jižního města na Smíchov, všichni ale ze stavby nadšeni nejsou. Například autodopravcům vadí, že kamiony budou mít na Jižní spojku vjezd zakázán, a to hned od úterý. Objízdná trasa bude třikrát delší, na řadě míst hrozí kolaps a navíc se na okruhu začne od úterý zřejmě vybírat mýtné. Konečné rozhodnutí padne zítra. Prezident sdružení dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta také podotkl, že politici by měli najít odvahu odložit otevření okruhu, pokud si nejsou jisti, že je stavba na sto procent v pořádku.

Šmerda uvedl, že zákaz vjezdu kamionů mohl být odložen alespoň o první měsíc provozu. Náměstek pražského primátora Rudolf Blažek řekl, že se upravilo dopravní značení, pokud by byl ale například pražský Spořilov přehlcen, kamiony na Jižní spojku budou nakonec vpuštěny.

Na slavnostním otevření jihozápadní části Pražského okruhu se místo opulentního rautu mohou politici těšit na čočku a sodu. Podle náměstka ministra dopravy Radka Šmerdy je za tím snaha zdůraznit šetření na dopravních stavbách.

Včera se na okruh mohla podívat veřejnost, nicméně do tunelů a na mosty byl vstup zakázán - protože ještě někde probíhaly dokončovací práce, které nebyly pro lidi bezpečné - a akce se tak změnila v blamáž. „Nepovažuji to za povedenou akci, je to ostuda,“ komentoval to Šmerda.


Náměstek ministra dopravy Víta Bárty také v Otázkách uvedl, že ministerstvu se podařilo vyjednat slevy z již uzavřených smluv, a to v rozsahu 2,3 miliardy korun pro smlouvy týkajících se silničních staveb, a 1,2 miliardy korun z železničních staveb. „Za méně peněz stejně muziky,“ komentoval to Šmerda.