ČD začínají vyplácet odškodné za zpoždění vlaku

Praha - České dráhy začínají vyplácet cestujícím odškodné. Peníze dostanou za zpoždění vlaku – ale pouze v případě, že se bude jednat o chybu drah, nikoli o výluku na trati. Platit to bude u všech vlaků v rámci kategorie SuperCity, EuroCity a InterCity. Odškodné bude vypláceno i za špatnou kvalitu vlaku, ale třeba i za nefunkční klimatizaci nebo topení. Zatím měli na kompenzaci nárok jen cestující na mezinárodních linkách.

Odškodné v případě zpoždění zatím platí jen pro dražší jízdenky. Možnost získat peníze zpět bude platit jen v tzv. vlacích vyšší kategorie, kde se dříve platily příplatky. Cestující budou mít nárok na 50 až 200 korun podle typu vlaků a délky čekání. Nejrychleji ke kompenzaci přijdou cestující vlaků SuperCity, tedy pendolin - stokorunu získají už za půlhodinové meškání. „Cestující budou muset mít jízdenku, která bude v hodnotě zhruba 300 korun na osobu,“ vysvětluje podmínky odškodného mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Odškodnění získají cestující ale jen za zpoždění způsobené Českými drahami. Třeba za výluky lidé nedostanou nic. České dráhy nenesou odpovědnost ani při zdržení kvůli vichřici, povodni, nehodám, sebevrahům nebo nefunkčnímu signalizačnímu zařízení, které patří Správě železniční dopravní cesty.

Miroslav Vyka, Svaz cestujících ve veřejné dopravě

„Tento návrh je takovým plácnutím do vody. Zpoždění, které způsobí samotné České dráhy, je minimální a navíc nedosahuje ve většině případů takového času, aby ti cestující byli odškodněni.“

Všichni cestující bez ohledu na typ vlaku mohou využít i novinku v případě, kdy jim ujede poslední přípoj. Dráhy garantují zajištění dopravy do cílové stanice náhradním vlakovým spojem, autobusem nebo i taxíkem.

V Evropě přitom dráhy odškodňují výrazně víc. V Německu nabízejí až poloviční slevu a na všech linkách. Podobné je to i v Rakousku a v Británii, tam může být sleva až 100 procent. Většina společností nezkoumá příčinu a platí i třeba v případě nehody nebo opravy trati, narozdíl od Českých drah.

Odškodné nabízejí ČD pouze cestujícím, kteří mají vnitrostátní jízdenku. Na mezinárodní lístky se už od loňského prosince vztahují jiná pravidla, cestující podle nich dostávají zpět čtvrtinu ceny jízdenky, pokud je vlak opožděn o více než hodinu, při dvouhodinovém zpoždění musí dráhy vracet polovinu jízdného. V prosinci chtějí ČD projekt vyhodnotit a pak se rozhodnou, jestli nabídku odškodňování případně rozšíří. 

Kdy lze žádat o odškodnění

  • v případě zpoždění odškodní ČD pouze cestující s vnitrostátní jízdenkou za cenu vyšší než 300 korun, pro majitele Kilometrické banky při odečtu více než 300 kilometrů nebo pro majitele síťových jízdenek In-gold
  • v případě zpoždění odškodní ČD své cestující pouze v případě, že nehodu samy způsobí (např. při poruše lokomotivy)

1. vlaky SC (vrací se cena rezervace 100/200 Kč):

  • při zpoždění více než 30 minut
  • při vypravení náhradní soupravy (místo jednotky ř. 680 Pendolino)
  • při nefunkční klimatizaci (v létě)
  • při nefunkčním topení (v zimě)

2. vlaky EC/IC (vrací se 100 korun):

  • při zpoždění více než 60 minut
  • při nezařazení vozu 1. třídy (odškodné pouze 50 Kč)
  • při nefunkční klimatizaci ve voze, který je klimatizací vybaven (v létě)
  • při nefunkčním topení (v zimě)

3. všechny vlaky:

  • při ujetí posledního přípoje vypraví ČD zvláštní vlak nebo objednají taxi