NATO couvá od zakázky pro Letecké opravny, nejsou peníze

Praha – Státní podnik Letecké opravny Malešice (LOM) možná nedostane plánovanou zakázku za 250 milionů korun od Severoatlantické aliance. V červenci sice vyhrál soutěž na modernizaci čtyř vrtulníků pro Bulharsko a Maďarsko, smlouvy se ale v srpnu oproti plánu nepodepsaly. Na úpravu letounů mělo dát peníze NATO, země si měly zaplatit jen výcvik pilotů a dalšího personálu, ani na to ale nemají. Informaci přinesl deník E15.

„Samotnou modernizaci by sice zaplatila alianční agentura NAMSA, Bulharsko a Maďarsko by ale musely uhradit výcvik pilotů a dalšího personálu a poslat ho i s vrtulníky do Afghánistánu. Připadá jim to příliš nákladné,“ řekl E15 informovaný úředník. Váhání obou zemí tak možná zkomplikuje vojenské aktivity spojenců v Afghánistánu, kteří se zde potýkají s nedostatkem dopravních strojů. Modernizace měla být dokončena do šesti měsíců. V Afghánistánu létají tři české vrtulníky, Bulhaři a Maďaři je měli vystřídat.

Českou armádu přijde roční mise zhruba na sto milionů korun. Velmi nákladný byl i výcvik posádek, jenž probíhal od roku 2008 v Pyrenejích, Alpách a izraelské poušti. „Navíc jsme pro potřeby vojáků dodali ohromný nafukovací hangár, který zároveň slouží jako sklad součástek. Do Afghánistánu musíte spolu s vojáky a technikou poslat veškeré logistické zázemí, není tam nic,“ vysvětlil zdroj blízký LOM.

LOM měl zabudovat do ruských dopravních strojů Mi-17 avionické, navigační a další systémy, které jsou plně v souladu se standardy NATO. V hangárech v pražských Malešicích měli zmodernizovat celkem dva bulharské a dva maďarské vrtulníky. První velká zakázka NATO měla podniku otevřít cestu k dalším modernizacím ruských vrtulníků. Ve vzdušných silách Severoatlantické aliance totiž stále létají dvě stovky. Vedle zemí bývalého východního bloku je používají například Američané a Britové. LOM má přitom k dispozici unikátní modernizační program, dohromady dodal české armádě pět „vylepšených“ Mi-171.

Vydáno pod