Na ohrožených libereckých lokálkách jezdily vlaky za korunu

Praha - České dráhy chtějí podpořit zájem o regionální tratě - tzv. lokálky - jízdami za korunu nebo desetikorunu. Levné vlaky budou vypravovat postupně v devíti krajích, dnes začaly na Liberecku, první den platila sleva na vytíženém úseku mezi Libercem a Jabloncem. Dráhy s jednodenními jízdami za korunu začaly už na jaře, nyní se chtějí zaměřit i na malé trati, které by ministerstvo dopravy rádo zrušilo, neboť jsou prodělečné. ČD věří, že se jim podaří přilákat cestující, z nichž část by mohla ve vlacích zůstat – a pomoci tak tratě zachránit.

Na jaře jezdily vlaky za korunu na nově zavedené přímé lince mezi Milovicemi a Prahou. Výsledkem byly tržby vyšší o sto tisíc korun. Úspěšné byly také podobné jízdy mezi Šumperkem a Olomoucí. Teď akční nabídku vyzkouší dráhy také na Českobudějovicku, Vysočině, jižní Moravě, Zlínsku, v Praze a Středočeském kraji.

Jízdy v Libereckém kraji by měly také oživit zájem o služby železnice, který letos obyvatelé regionu příliš nemají, na jaře a v létě cestujících ubývalo. „Bylo to řádově o několik procent. Bylo to i vzhledem k nezaměstnanosti a ke krizi,“ upřesnil náměstek hejtmana Martin Sepp.

Podobnou akci na jaře cestujícím nabídla i společnost RegioJet ze skupiny Student Agency. Tři měsíce tam jezdily na lokálních tratích žluté vlaky za pětikorunu. Akce měla upozornit na monopol drah v krajské železniční dopravě. Právě některé z regionálních tratí čeká zánik.

"Jde o propagaci železniční dopravy, našich nabídek a získání nových zákazníků. Chceme dát lidem možnost snadno a levně vyzkoušet naše spoje třeba pro cestování do práce," uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Správa železniční dopravní cesty společně s kraji chce ukončit provoz na 25 z nich. Slibují si od toho roční úsporu v údržbě 200 až 300 milionů korun. Podle ministra dopravy Víta Bárty je možné nevytížené vlaky nahradit například mikrobusy.