Vnitro vyhrálo spor o policejní motto „Pomáhat a chránit“

Praha – Ministerstvo vnitra může dál používat heslo náborové policejní kampaně „Pomáhat a chránit“. Dnes o tom rozhodl pražský městský soud, který tak zamítl žalobu občanského sdružení se stejným názvem. Rozsudek zatím není pravomocný, předseda sdružení Marek Hirato se hodlá odvolat k vrchnímu soudu a případně se obrátit i na Ústavní soud. Občanské sdružení tvrdilo, že státní policie neoprávněně užívá jeho název jako reklamní prostředek. Ministerstvo to odmítalo s tím, že heslo začalo používat dřív, než podalo sdružení návrh na jeho registraci.

Podle Hirata se sdružení začalo domáhat povinné registrace na ministerstvu vnitra už v prosinci 2007. Zaregistrováno bylo ale až v červnu 2008, což Hirato označil za obstrukci ze strany úřadu. Vnitro mezitím v únoru spustilo náborovou policejní kampaň pod názvem Pomáhat a chránit. Hirato dnes u soudu uvedl mimo jiné to, že vnitro užíváním sousloví „Pomáhat a chránit“ jako policejního sloganu poškodilo dobré jméno jeho sdružení, protože česká policie má špatnou pověst. Toto tvrzení dokládal průzkumem agentury STEM, v němž respondenti k policii vyjádřili nedůvěru.

Soud: Slogan je natolik obecné povahy, že na něj nelze mít „patent“

Soudce Jaromír Jirsa však žalobu zamítl a argumenty sdružení označil za absurdní. Přirovnal je k situaci, kdy by si jiné sdružení vybralo za název heslo Pravda vítězí nebo Národ sobě a poté by zažalovalo prezidenta či Národní divadlo. „Není vůbec podstatné, zda docházelo, či nedocházelo k obstrukcím,“ prohlásil při odůvodnění rozsudku. Slogan je podle něj natolik obecné povahy, že na něj sdružení nemůže mít „patent“. Upozornil, že podobná hesla používá i policie v zahraničí. Dodal, že samotné užívání sloganu by stejně nemohlo poškodit dobré jméno sdružení.

Při odchodu z jednací síně označil Hirato rozhodnutí soudu za zbabělé: „Tohle je jenom první kolo z mnoha.“ Předmětem činnosti občanského sdružení je ochrana občanských práv a obětí trestných činů, především činů spáchaných policisty. K dnešku má údajně 166 klientů.


Kampaň Pomáhat a chránit, která měla přilákat do řad policie nové členy, spustilo ministerstvo vnitra v době, kdy v čele resortu stál Ivan Langer (ODS). Úřad se poté rozhodl, že se toto motto bude používat například i na policejních vozech. Policie si heslo nijak nechránila, podle médií si přihlášku ke zřízení ochranné známky podala až v lednu 2010, tedy dva roky po začátku kampaně. Slogan byl ale podle resortu už dříve neodmyslitelně spojen právě s náborovou kampaní.