Odbavovací hala pražského hlavního nádraží bude v prosinci v novém

Praha – Před koncem roku skončí i rekonstrukce odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Přechod od odpudivých nádražních prostor v důstojný protějšek velkých německých nebo rakouských nádraží je pro cestující náročný, už od roku 2008 je uzavřena část odbavovací haly, z uzavřených prostor se navíc šíří hluk a prach. Rekonstrukce nádraží má pokračovat i v dalších letech, kdy se ale dělníci už nebudou pohybovat v prostorách, kudy prochází nejvíc cestujících.

Naplánována je tříletá rekonstrukce architektonicky jedinečné, ale značně zchátralé Fantovy budovy, není ale zcela jasné, k čemu bude poté využita. „Přemýšlíme nad jejím využitím, určitě chceme zachovat Fantovu kavárnu, otevřít nějakou restauraci na úrovni a výstavní prostory,“ uvedl Hamšík. Obnovy by se mělo dočkat také zastřešení nádražní dvorany.

„Pro život nádraží je odbavovací hala to nejdůležitější,“ uvedl Martin Hamšík, mluvčí společnosti Grandi Stazioni, která opravu stanice financuje a bude potom mít prostory v třicetiletém pronájmu.

Pro investora jsou důležité především komerční prostory nádraží, po dokončení rekonstrukce odbavovací haly v ní bude přes 10 tisíc čtverečních metrů obchodních ploch. Jejich nájemci o zákazníky nemají nouzi. Nádražím měsíčně projde až milion cestujících, další desítky tisíc lidí sem zavítají z metra nebo z ulice.

Zatímco Wilsonovo nádraží bude brzy venku z nejhoršího, zbylé pražské stanice na zásadní rekonstrukci dlouho marně čekají. Ve velmi špatném stavu jsou prostory Masarykova nádraží, které v metropoli odbaví každý den nejvíc cestujících. Rekonstrukci brání především změny ve společnosti, která ji má provést. Podobná je situace v Holešovicích. V roce 2012 chtějí investoři začít rekonstrukci na smíchovském nádraží, o dva roky později v Bubnech.