Kompromisní varianta děčínského přivaděče je na světě

Děčín – Děčínský přivaděč k dálnici D8 je dosud nejblíže vzniku. Pracovní komise vytvořená ministerstvy dopravy a životního prostředí vytyčila kompromisní trasu, která zohledňuje dosavadní připomínky obcí i ochránců přírody. Obyvatelé byli nespokojeni s vedením důležité silnice zastavěnými oblastmi a také s plánovaným nahrazením oblíbené železniční trati. Ekologové zase měli výhrady k narušení chráněné oblasti v údolí u Jílového a Libouchce.

Podle Ivana Vepřeka, náměstka děčínského primátora, nejnovější návrh počítá s tím, že v místě tzv. Mototechny by silnice vstoupila do masivu Pastýřské stěny, kterou by byl proražený asi kilometr dlouhý tunel. Ten by navazoval na most, který by překonal Teplickou silnici a Jílovský potok. Silnice by pak až k dálnici většinou kopírovala trasu současné železnice, což je území již zasažené člověkem, a nevyskytují se zde tedy vzácné biotopy.

/*json*/{"map":{"lat":50.752965884419,"lng":14.094772338867,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":50.779837703227,"lng":14.204721450806},{"lat":50.777938182693,"lng":14.184293746948},{"lat":50.778209547493,"lng":14.179315567017},{"lat":50.778969360556,"lng":14.176397323608},{"lat":50.779023632446,"lng":14.170303344727},{"lat":50.780488949648,"lng":14.167385101318},{"lat":50.780814569457,"lng":14.160604476929},{"lat":50.780109057004,"lng":14.155712127686},{"lat":50.779186447736,"lng":14.144039154053},{"lat":50.779186447736,"lng":14.140005111694},{"lat":50.777775363057,"lng":14.138116836548},{"lat":50.777503995738,"lng":14.134769439697},{"lat":50.77446457418,"lng":14.13236618042},{"lat":50.771370674388,"lng":14.12335395813},{"lat":50.767625153461,"lng":14.123010635376},{"lat":50.761979163955,"lng":14.117345809937},{"lat":50.759590270986,"lng":14.105243682861},{"lat":50.760621853365,"lng":14.095029830933},{"lat":50.756169598277,"lng":14.075031280518},{"lat":50.757038364238,"lng":14.049110412598},{"lat":50.75546371406,"lng":14.040870666504},{"lat":50.748567208202,"lng":14.029884338379},{"lat":50.74139810947,"lng":14.009284973145}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Tato varianta by stála asi 3,3 miliardy korun, o miliardu více než ta, která by vedla celá po železniční trati a o miliardu méně než trasa, která by celá vedla tunely. Vepřek ovšem upozornil, že dokončení stavby nelze očekávat dříve než za 20 let. Nejprve je třeba vypracovat projekt, stavbu posoudit a vyřešit další administrativní záležitosti.

Kudy přivaděč postavit, se Ředitelství silnic a dálnic snaží vyřešit dlouhou dobu. Současná silnice vede hustě zastavěnou oblastí a již svou kapacitou nestačí. Nový přivaděč musí vést údolím přes Jílové a Libouchec, které je součástí chráněné oblasti. V údolí je málo místa a navíc se zde vyskytují vzácné ekosystémy, které je třeba chránit.