Jsou reklamy u silnic rizikem pro řidiče? Odpoví výzkum ČVUT

Praha – Badatelský tým z dopravní fakulty Českého vysokého učení technického (ČVUT) se pustil do rozsáhlého průzkumu, který má odpovědět na otázku, do jaké míry ruší řidičovu pozornost reklamy u dálnic. Pokud bude projekt úspěšný, nabídne vůbec jako první na světě přesná data, získaná při simulaci řízení. Závěry pak mohou sloužit jednotlivým úřadům jako argument pro zákaz reklam u cest. První vyhodnocení výsledků by měli mít výzkumníci k dispozici nejpozději do konce roku.

Pomocí speciální přilby s takzvaným eye trackerem měří vědci míru pozornosti při jízdě virtuální trasou. „Na něm vidíme dvě kamery - jedna snímá scénu, kam řidič kouká, druhá kamera pomocí polopropustného zrcátka snímá oko řidiče,“ přiblížil průběh studie Ondřej Sýkora z ČVUT. Experimentátoři během virtuální jízdy zaznamenávají na počítači nejen způsob jízdy, ale především pohyb řidičových očí. Díky tomu mohou vědci následně analyzovat, zda se řidič koncentruje na jízdu nebo sleduje reklamy.

Vedoucího výzkumné skupiny simulací Petr Bouchner:

„Na křižovatkách, kde řidič potřebuje nejen plnou pozornost, ale potřebuje i sledovat zpětná zrcátka, ho takový svítící billboard nebo agresivní reklama, může velice rušit.“

Video Reportáž Lucie Pokorné
video

Reportáž Lucie Pokorné

Podle slov vedoucího výzkumné skupiny simulací Petra Bouchnera existuje několik již provedených studií, zejména z Velké Británie. „Nicméně jsou trošku jednodušší, my jsme se chtěli vydat cestou pozorování praxe,“ dodává. Podobný výzkum je první svého druhu, zahraniční předchůdci pražských vědců dříve ve svých experimentech pouze počítali, jak dlouho se řidič kam dívá. Projekt ČVUT se pokouší o větší komplexnost, zapracovává například pohledy do zrcátek nebo řešení problémových dopravních situací pod vlivem billboardů.

S vrcholem volební kampaně se také objevují „černé“ billboardy u silnic a můžou být nebezpečné

Senátní a komunální volební kampaň na Liberecku vrcholí a plakáty s politiky se objevily i na mostech nad rychlostní silnicí z Liberce na Prahu, kde být nesmí. Podle odborníků na bezpečnost dopravy obecně reklama v okolí rychlostních silnic a dálnic rozptyluje řidiče. Nepovolené plakáty chtěl původně sundat odbor dopravy Libereckého kraje, zjistil ale, že v daném úseku nemá kompetence. Přitom podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové ŘSD nepovolilo letos žádné nové reklamy podél dálnic, silnic 1. třídy a rychlostních komunikací právě kvůli bezpečnosti.

Počítač snímá oko řidič
Počítač snímá oko řidič