Praha 4 chce méně jízdních pruhů na magistrále

Praha - Na pražské magistrále by se mohl už za dva roky snížit počet jízdních pruhů z šesti pouze na pět. Prostřední by se střídavě využíval podle hustoty provozu pro cestu do centra či z centra. Lemovaly by ho pásy cyklostezek a zeleně. Počítá s tím návrh Prahy 4 na zklidnění magistrály od Nuselského mostu po Pankrác, který představil starosta městské části Pavel Horálek (ODS). Na projekt by přispěla i vláda ze státního fondu životního prostředí. Odhadovaná cena projektu je mezi 200 a 500 miliony korun. Závisí na tom, zda Praha 4 přestaví pouze prostřední část magistrály, nebo zrekonstruuje i inženýrské sítě, pouliční osvětlení a další věci.

„Náš návrh spočívá v tom, že bychom zúžili profil ulice na dva pruhy do města a dva pruhy z města, vložili tam zelené pásy, po obou stranách s cyklostezkou, a vložili bychom tam střídavý pruh, který by byl řízen inteligentní světelnou signalizací, která by měnila směr jízdy vozidel,“ popsal vizi úřadu Horálek.

„Jsem přesvědčený, že je možné využít prostředky ze státního fondu životního prostředí,“ řekl na konferenci premiér Petr Nečas (ODS). Doplnil, že konkrétně by mělo jít o peníze z operačních programů EU, které umožňují financovat ekologické části dopravních projektů. „Jsem přesvědčen, že větší zaangažovanost státních financí tam, kde se jedná o klíčové dopravní stavby mající celostátní význam, a průjezd Prahou má celostátní význam, tak je správným krokem a není možné nadále všechno přehazovat na hlavní město Prahu,“ zdůraznil Nečas.

Praha 4 má i další dvě záložní varianty přestavby magistrály. V minimalistické se počítá s tím, že jízdní pruhy zůstanou v současném rozsahu, doprostřed se místo současného betonového hrazení a sloupů vysadí stromy a keře. Naopak podle maximalistické varianty by zůstaly v každém směru dva jízdní pruhy, po obou stranách silnice by byly vysazeny stromy a uprostřed by vznikla pěší zóna. 

Magistrála by mohla mít novou podobu podle Horálka už za dva roky. Počítá s tím, že město by mohlo už v rozpočtu na rok 2011 uvolnit peníze alespoň na projekt.

Nejde o první vizi pražského magistrátu či městských částí na přestavbu severojižní magistrály. V minulosti například pražský radní Jiří Janeček (ODS) přišel s návrhem na přemostění magistrály na Jižním Městě tak, aby nerozdělovala městskou část Praha 11. Auta měla jezdit v tunelu, na kterém by byly travnaté plochy či zóny pro aktivní trávení volného času. Pražský magistrát zase navrhoval, aby se pod zem přesunula doprava v Legerově ulici před Národním muzeem.

Ulice 5. května na vizualizaci poskytnuté Úřadem městské části Praha 4. Pražská magistrála by už za dva roky mohla mít místo šesti pouze pět pruhů. Prostřední by se využíval střídavě podle hustoty provozu pro cestu do centra či z centra. Lemovaly by ho pásy cyklostezek a zeleně.
Zdroj: ČTK/PR