Regiojet bude ČD konkurovat, chtěl by však i spolupráci

Praha – Železniční dopravce Regiojet loni usiloval o přidělení zakázek od krajů na zajištění regionální dopravy. Nakonec ale všechny kraje přidělily dlouhodobé zakázky Českým drahám. Nyní chystá dálkové spoje z Prahy do Ostravy, kterými bude konkurovat pendolinům a také vlakům Intercity Českých drah, na rozdíl od nich ale nebude soukromý dopravce dostávat příspěvek na provoz od státu. V souvislosti s plánovaným rušením lokálek se ale začalo hovořit také o spolupráci obou společností, které by ještě společně s Jindřichohradeckými místními drahami místní trati udržovaly a jezdily po nich.

Předseda představenstva Regiojetu Radim Jančura by chtěl krajům nabídnout, že jeho firma společně s drahami a JHMD zajistí i nákladnou údržbu tratí, pokud o to ovšem úřady budou mít zájem. „Jediný kraj, se kterým aktivně komunikujeme, je Karlovarský,“ podotkl Radim Jančura v Otázkách Václava Moravce. Zároveň by chtěl dát krajům třicetiprocentní slevu na současné platby, kterými uhrazují tzv. prokázanou ztrátu.

„Pronajali bychom si motoráčky, které tam nyní jezdí, a sami bychom si je rekonstruovali,“ popsal Jančura, jak by mohl vypadat provoz na tratích, kterým hrozí zrušení.

ČD s lokálkami stále počítají

Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy ale zatím nevznikla ani žádná dohoda o spolupráci mezi třemi železničními společnostmi. „Že už je dohoda mezi námi, Regiojetem a provozovatelem JHMD, to se nezakládá na pravdě,“ řekl. Dráhy navíc počítají s tím, že se lokálky rušit nebudou. Podle Petra Žaludy dosud nikdo společnosti nesdělil, že by s některou místní drahou neměla počítat. „Grafikon, který připravujeme, počítá s tím, že ty tratě budou zachovány,“ poukázal generální ředitel.

Petr Žaluda o osudu lokálek:

„Dodnes nepadlo finální rozhodnutí. Diskuse pořád probíhá a my pracujeme s variantou, že tratě budou zachovány.“

Spolupráce obou dopravců, případně také JHMD, ale je možná. Regiojet si to ověřil na jaře, kdy s vypůjčenými motoráky podnikal reklamní jízdy postupně v několika krajích. Vlaky přitom jezdily z nádraží, která patří – na rozdíl od kolejí – právě ČD. Personál Regiojetu však podle Jančury nezaznamenal žádné větší problémy – s výjimkou ojedinělých „naschválů“. „Děkuji Českým drahám, že vše proběhlo tak, jak mělo,“ komentoval to Radim Jančura.

Soukromé expresy vyjedou, zatím se ale neví kdy

I kdyby spolu železniční společnosti začaly spolupracovat na nejmenších lokálkách, vypukne v příštím roce boj na nejvytíženější trati v republice mezi Prahou a Ostravou. Regiojet nakoupil lokomotivy a probíhá výběrové řízení na vagony. Správa železniční dopravní cesty přidělila dopravci dopravní cestu pro devět párů vlaků. „Ve špičkách budou jezdit každou hodinu, mimo špičku co dvě hodiny,“ přiblížil Jančura.

Radim Jančura o cenách jízdenek

„Ceny budou od 260 korun z Prahy do Ostravy, což kopíruje ceník Českých drah. Není naším cílem vyvolat cenovou válku. Přijdeme s vyšší kvalitou, než na této trati existuje.“

Kdy soukromé expresy začnou jezdit, společnost zatím nechce prozradit. Podobně jako ceny jízdenek nebo ceník chce Regiojet termín začátku provozu prozradit až před Vánoci. „Vyjedeme do první poloviny příštího roku,“ prozradil pouze Jančura.

Odjezdy vlaků IC Regiojet (návrh jízdního řádu)

  • z Prahy hl. n.: 5:27 (prac. dny), 7:27, 9:27, 11:27, 13:27, 14:27 (prac. dny), 15:27, 17:27, 19:29, 20:27 (neděle)
  • z Ostravy hl. n.: 4:49 (prac. dny), 5:41 (prac. dny), 6:48, 8:48, 10:48, 12:48, 14:48, 15:48 (neděle), 16:48, 18:48

Zruší komise smlouvy? Dráhy věří, že ne

V příštích měsících se může také ukázat, zda si budou České dráhy a Regiojet konkurovat také na regionálních tratích – přinejmenším na těch, kde nebudou spolupracovat. Společnost Radima Jančury totiž usiluje o zrušení desetiletých smluv krajů s ČD. Poslala stížnost Evropské komisi a poukazuje na to, že většina smluv byla podepsána bez výběrového řízení, podle Regiojetu se tak kraje zbytečně připravily až o tři miliardy korun. Práci bruselských úředníků podle Radima Jančury zpomalily prázdniny. „Teď se to zase začíná hýbat,“ řekl.

České dráhy však považují stížnosti konkurence za nesmyslné. Petr Žaluda si nepřipouští možnost, že by Evropská komise smlouvy s kraji zrušila.

Za vlaky IC stát už asi platit nebude

Naproti tomu ředitel drah počítá s tím, že stát přestane platit za provoz vlaků Eurocity a Intercity. ČD za ně dostávají úhradu od roku 2008, kdy zrušily šedesátikorunové příplatky. „Jsme připraveni, že to tak bude,“ řekl Žaluda. Naznačil ovšem, že je možné, že vlaky tzv. vyšší kvality potom budou projíždět některé stanice, kde dnes staví.

Vlak
  • Vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1322/132127.jpg
  • Vlak v Jemnici autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1931/193017.jpg
  • Osobní vlak z Opočna do Dobrušky autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/8/800/79945.jpg
  • Regiojet autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1851/185081.jpg
  • Regioshuttle autor: Luboš Pavlíček, zdroj: ČTK http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1624/162370.jpg
  • Eurocity autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1673/167254.jpg