Mýtné bude i na krajských silnicích, kamiony se vrátí na dálnice

Praha – Ministerstvo by chtělo co nejrychleji zpoplatnit pro nákladní auta všechny silnice, které patří státu – kromě dálnic tedy tahy I. třídy včetně rychlostních silnic. Kraje se ale bojí, že to přiměje kamionové dopravce k intenzivnějšímu používání regionálních silnic II., případně i III. třídy. Chtějí proto, aby byly zpoplatněny i některé krajské silnice. Seznam vytipovaných silnic odevzdaly krajské úřady ministerstvu v úterý. Úřad Víta Bárty rozhodne o zpoplatnění navržených tahů do konce roku.

Mýtné bude na soubězích s dálnicemi

Mezi nejvytíženější krajské silnice patří už dnes tahy, které vedou souběžně s dálnicemi. Před otevřením vysokorychlostních komunikací sice sloužily jako hlavní spojnice, takže nemají kapacitní problém, ale procházejí obcemi, jejichž obyvatelé z kamionů nejsou nadšeni. Nyní budou dopravci za jízdu po těchto silnicích platit podobně, jako by kamiony jely přímo po dálnici. Mezi silnicemi, které kraje navrhly ke zpoplatnění, tak je například komunikace II. třídy z Jihlavy do Brna nebo stará plzeňsko-rozvadovská silnice.

Například v Kozolupech na Plzeňsku je dnes tak intenzivní doprava, že to připomíná dobu, kdy ještě nebyla hotová souběžná dálnice. Obyvatelé si stěžují, že se hlavní silnice nedá přejít, projíždějící kamiony je v noci budí.

Údržba bude levnější

Kraje také díky zpoplatnění svých silnic ušetří za údržbu, pokud z tahů II. a III. třídy zmizí většina těžkých nákladních aut. „Kraj Vysočina zaplatil řádově miliardu i víc za různé opravy,“ shrnul náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl.

Ne všechny kraje ale požádaly ministerstvo o zpoplatnění svých silnic. Liberecký kraj žádný seznam nevytvořil, naopak požádal ministerstvo, aby zrušilo zpoplatnění silnice I/35 v úseku z Doubí do Chrastavy. Podle hejtmanova náměstka Martina Seppa je to jediný průtah Libercem, za jeho použití by se proto nemělo platit.

800 korun denně

Malí dopravci, kteří jezdí vnitrostátní trasy, přiznávají, že po zavedení mýtného na krajských silnicích, asi budou mít hlouběji do kapsy. V současnosti ušetří za cestu z Prahy do Brna mimo dálnici asi 800 korun denně. Naproti tomu velké společnosti tvrdí, že to jejich trasy výrazně neovlivní – po dálnicích jezdí už dnes navzdory mýtnému, protože cesta po menších tazích je delší, takže je nutné platit vyšší mzdy, a náročnější na palivo.

Kamiony objíždějí zpoplatněné úseky
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24