Pod Lamanšským průlivem poprvé projel německý rychlovlak ICE

Berlín - V noci na dnešek poprvé projel německý rychlovlak ICE tunelem pod Lamanšským průlivem. Oznámila to společnost Deutsche Bahn (DB). Soupravu si potom mohli prohlídnout Londýňané na nádraží St. Pancras. Vlak zatím v souladu s plánem tunelem neprojel vlastními silami, ale byl tažen lokomotivou. Podle Deutsche Bahn zatím není jednotka ICE pro tuto trasu homologována. Společnost přitom ani nepočítá s homologací pro současnou generaci ICE, protože do Londýna, kam chce začít jezdit v roce 2013, chce posílat až příští model ICE.

Vlak typu ICE 3 absolvoval první testy v tunelu, který spojuje Francii s Velkou Británií, už minulý týden. Provedeny byly evakuační zkoušky, které měly ukázat, že souprava složená ze dvou dílů dlouhých 200 metrů je pro provoz v tunelu vhodná. Nyní ale projela bílá německá souprava celou podmořskou trať a pokračovala až do Londýna. Ačkoli zatím necestovala vlastní silou, její prezentace v britské metropoli se zúčastnili představitelé železniční společnosti i obou států, které má rychlovlak spojit. Na nádraží St. Pancras tak dorazil ředitel DB Rüdiger Grube, německý ministr dopravy Peter Ramsauer či náměstkyně britského ministra dopravy Theresa Villiersová.

„Díky možnostem, které otevřela liberalizace evropského železničního trhu, nabídneme svým zákazníkům zajímavou alternativu k letecké dopravě,“ řekl Rüdiger Grube v Londýně. Podle informací DB má cesta vlakem ICE z Frankfurtu do Londýna trvat zhruba pět hodin.

DB bude druhou společností provozující rychlovlaky projíždějící pod kanálem La Manche. S dosud jediným takovým dopravcem Eurostar si však nejspíš nebude přímo konkurovat, společnost, která patří francouzským a belgickým národním železnicím, totiž jezdí jinam – z Londýna do Paříže a Bruselu.

Rychlovlaky ICE vyrábí německý Siemens ve spolupráci s kanadskou firmou Bombardier. DB mají už tři generace těchto rychlovlaků, od té nejnovější mají navíc pět verzí – kromě soupravy určené pro tratě splňující parametry pro vysokorychlostní provoz a její dvousystémové verze provozují DB také rychlovlaky s naklápěcí skříní dodané v pětivozových a sedmivozových soupravách a navíc dieselovou verzi soupravy s naklápěcí skříní. Nyní plánuje německý dopravce nákup další generace ICE, stejný typ rychlovlaků chce koupit i společnost Eurostar. V současnosti Eurostar používá vlaky vyrobené francouzskou firmou Alstom.

ICE 3 (řada 403 a 406) jsou rodinou vysokorychlostních vlakových souprav společností Deutsche Bahn a Nederlandse Spoorwegen, vyráběné společností Siemens AG od roku 2000. Maximální rychlost ICE 3 je 330 km/h.                                                        Zdroj: wikipedia.org

Obě firmy teď může čekat tvrdý boj o schválení Siemensových rychlovlaků k provozu v Eurotunelu. Francouzská vláda totiž tvrdí, že pouze vlaky vyrobené firmou Alstom splňují bezpečnostní normy stanovené pro provoz v tunelu.