České dráhy zvažují výpověď smlouvy Škodě za dvě a půl miliardy

Praha – Vedení Českých drah (ČD) zvažuje, že vypoví smlouvu Škodě Transportation na dvacet lokomotiv řady 380. Dodávka strojů, za které mají ČD zaplatit dvě a půl miliardy, je již opožděná o dva roky. Možností vypovědět smlouvu se dráhy začaly zabývat poté, co Škoda u antimonopolního úřadu napadla záměr ČD zakoupit moderní soupravy konkurenčního Siemensu. V sobotu o tom informovala Mladá fronta Dnes (MfD).

Podle vyjádření šéfa ČD Petra Žaludy analyzují smlouvu se Škodou jejich právníci. Další postup drah pak bude záviset na výsledcích této analýzy. Ve hře jsou sankce, ale i odstoupení od smlouvy. Právníci by se měli vyjádřit k smlouvě do měsíce. Pokud by jí ČD nakonec zrušily, mohly by tím výrazně ušetřit. Jedna lokomotiva Škody řady 380 stojí sto dvacet milionů korun, zatímco konkurenční lokomotivy Taurus od Siemensu jsou o dvacet milionů za kus levnější.

Petr Žaluda
Zdroj: ČT24

Část lokomotiv již Škoda dodala, ale ty zatím jezdí jen ve zkušebním provozu v Česku. Nemají totiž všechna potřebná povolení, a proto nemohou být zatím nasazené na mezinárodní spoje. K jejich pokrytí si proto dráhy půjčují lokomotivy od zahraničních drah. Za provoz rakouských strojů například platí tři miliony eur (více než sedmdesát milionů korun) ročně.

Škoda však trvá na tom, že podmínky smlouvy dodržuje. Mluvčí firmy Lubomíra Černá sdělila MfD, že v rámci plnění smlouvy, postupuje Škoda v souladu s touto smlouvou a právy a povinnostmi jí daných. Situace se pro výrobce zkomplikovala tím, že se během příprav změnily normy a vývojáři museli téměř celou lokomotivu překreslit, aby jí s novinkami uvedli do souladu.

Škoda Transportation podala nedávno návrh na přezkum jiného kontraktu ČD se Siemensem k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Dráhy by chtěly od Siemensu koupit nové vlaky Railjet, ačkoliv Škoda nabízí drahám levnější soupravy. Žaluda v rozhovoru pro sobotní Lidové noviny řekl, že Railjety by měly pomoci ČD hlavně s mezinárodní dopravou, kde by pokryly zhruba třetinu spojů. Spojovaly by například Prahu s Hamburkem. Podle Žaludy probíhají jednání i s Rakušany o možnosti provozovat trať Praha – Vídeň – Graz. Do Grazu nechce rakouská strana pouštět česká pendolina. V budoucnosti by Railjety mohly jezdit i na nově budované polské trase Katovice – Varšava.