Dobeš odmítl vyhlášky, které by pomohly sociálně slabším žákům

Praha  - Ministr školství Josef Dobeš (VV) odmítl schválit dvě vyhlášky, které měly školám usnadnit financování pedagogických asistentů. Díky nim měli být do běžných tříd základních škol začleňováni sociálně slabší žáci. Už dříve přitom bylo Česko mezinárodně kritizováno kvůli vztahu k romské menšině. Ministr Dobeš navíc z poloviny rozpustil svoji pracovní skupinu, která se na začleňování romských dětí do normálních škol specializuje. Česko je v tomto ohledu na chvostu civilizovaných zemí kvůli diskriminaci a riskuje nové mezinárodní soudy. Informaci přinesl server Aktuálně.cz.

Ministr se hájí tím, že vyhlášky nebyly připravené. Vedoucí pracovní skupiny na ministerstvu Klára Laurenčíková ale oponuje, že obě prošly řádným připomínkovým řízením. „Je pravda, že vnějším řízením vyhlášky prošly,“ potvrdil v rozhovoru s Aktuálně.cz i sám ministr. „Ale některé věci vyžadují  delší čas a připomínky musí být zapracovány řádněji,“ dodal.

Josef Dobeš:

„Vím, co nám vytýká Štrasburk, ale ty vyhlášky mu vychází vstříc až moc. Otevřeme inkluzi ve vzdělávání dveře, ale nemusíme vylomit panty.“

Zhruba třetina slabších dětí neoprávněně končí ve speciálních školách. Česko proto přijalo řadu mezinárodních závazků, že od těchto praktik upustí. Diskriminaci měli zamezit právě pedagogičtí asistenti, kteří pomáhají dětem zvládat počáteční handicap v dovednostech. Bystré dítě tak nemusí skončit ve zvláštní škole jen proto, že má například potíže v češtině. Sehnat peníze na asistenty je ale pro školy obtížné a komplikované, což vyhlášky měly změnit. „Dnes je totiž velmi snadné získat finanční prostředky na žáky, kteří mají různé zdravotní handicapy. Na žáky, kteří nemají lékařem stanovenou diagnózu, a přesto potřebují pomoc, ale školy o peníze žádat neumí,“ vysvětluje Tomáš Habart ze společnosti Člověk v tísni.

Nevzdělaní občané neseženou práci a stát stojí miliardy

Inkluzívní vzdělávání, které začleňuje žáky se speciálními potřebami do standardní výuky, je jednou z priorit Evropské unie. Experti mnoho let opakují, že právě inkluze je jádro prevence sociálního vyloučení, které považují za vysoce nehospodárné. Česká republika tak podle údajů Světové banky ročně prohospodaří 18 miliard korun jen na tom, že ze škol vychází nevzdělaní občané, kteří pak nemohou najít zaměstnání.