Jak vyřešit status škol bez hranic?

Praha - České školy bez hranic, tak se jmenují ty, které fungují v zahraničí a kam chodí české děti, které většinou žijí s rodiči mimo republiku. I tyhle školy by se rády staly součástí našeho školského systému. Pak by pro české děti odpadla povinnost dělat doma rozdílové zkoušky. Děti sice navštěvují místní školy, ale ty bez hranic jim pomáhají zvládat češtinu i třeba dějepis. Klasifikovat své žáky ale zatím samy nemohou.

Tobias je jedno z tisíců českých dětí, které žijí v zahraničí. Bydlí s rodiči v Bruselu a chodí do první třídy místní frankofonní školy. Kromě toho ale každou sobotu tráví v české škole bez hranic. „O naši českou školu bez hranic je obrovský zájem, my máme v současné době asi čtyřicet dětí a dalších asi patnáct na čekací listině,“ informuje ředitelka České školy bez hranic v Bruselu Dagmar Straková.

Učí se tu čeština, české dějiny a zeměpis. Kdyby Tobias nechodil sem, musela by ho učit maminka sama. I když se ve škole bez hranic děti vzdělávají podle českých osnov, musí skládat rozdílovou zkoušku. „Škola ještě není uznaná ministerstvem školství, tak budou muset děti každopádně zkoušky dělat,“ upozorňuje předsedkyně krajanského spolku Beseda Anita Březinová.

A kvůli tomu musí děti s rodiči většinou jet do Česka. Hlavně pro rodiče je to často velká komplikace, která stojí čas i peníze. „Člověk si musí zaplatit letenku, musí se domluvit s učiteli, musí si vzít dovolenou,“ vypočítává obtíže maminka Tobiase Eva Orbay. 

Někdy proto raději rodiče zaplatí letenky českým učitelům a ti přijedou děti vyzkoušet do zahraničí. „Ty školy připravují děti dobře, je to na nich vidět, je vidět, že se setkávají, mluví česky, mají obrovské znalosti, mnohdy větší než děti tady,“ zdůrazňuje ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského v Praze 1 Jitka Kendíková. 

Ministerstvo školství se zařazení škol bez hranic do systému nebrání. Nejdřív ale chce zjistit, jestli to umožňují zákony, ale třeba i kolik by to stálo. „Budeme řešit otázky kvality pedagogů, budeme řešit otázky rozsahu toho vzdělávání, budeme se bavit o rámcových vzdělávacích programech pro tyhle školičky, o roli inspekce,“ vysvětluje ministr školství Josef Dobeš. 

Pokud by ministerstvo školství školy bez hranic zařadilo do vzdělávacího systému, dostaly by i státní dotace. A povinnost dětí dělat rozdílové zkoušky v Česku by se automaticky zrušila.