Policisté preventivně kontrolovali zimní pneu na D1

Jihlava - V Česku platí ode dneška na mnoha místech opět povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Policisté už také začali preventivně kontrolovat obutí aut na brněnské dálnici D1 u Jihlavy. Dnes ještě řešili chybějící zimní pneumatiky většinou domluvou. Domlouvání ale přestane s mrazem nebo s prvním sněžením. To už se začnou rozdávat pokuty. Řidiči bez zimní výbavy mohou dostat až dvoutisícovou pokutu a přijít i o jeden bod. Až do konce března tak budou muset ve vyznačených úsecích mít na autech nasazeny zimní pneumatiky. Z tahů, které spravuje stát, je zimní výbava od dnešního dne povinná na části dálnice D1 a na jedenácti úsecích silnic I. třídy.

„Zatím řidičům domlouváme, vzhledem k tomu, že někteří jedou třeba z dlouhé cesty a nestačili si zimní výbavu doplnit,“ uvedl policista František Svoboda z dálničního oddělení Velký Beranov. „Pokud dojde k dopravní nehodě a řidič nepoužije zimní výbavu, je to přitěžující okolnost,“ doplnil šéf policistů z Velkého Beranova Martin Zadražil.

Značky upozorňující řidiče na zimní výbavu jsou i na silnicích nižších tříd

Značky nařizující zimní výbavu začali už silničáři osazovat i na silnice nižších tříd v blízkosti D1. Kraj Vysočina chce, aby policisté dodržování značek kontrolovali i tady, a to bez ohledu na aktuální počasí nebo stav silnice.

„Kamion, který nemá zimní obutí, nám zablokuje silnici, ale díky tomu se tam potom nedostanou ani sypače a ani jednotky integrovaného záchranného systému,“ řekl náměstek hejtmana kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD).

Odborníci doporučují zimní pneumatiky

„S klesající teplotou bude naše iniciativa důraznější,“ řekl ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

I přestože teploty odpoledne dosahují ještě k 15 stupňům nad nulou, před vyjetím bez zimních pneumatik už teď varují dopravní odborníci. Ráno a večer teploty klesají k pěti stupňům a silnice jsou mokré.

„Při prudké změně směru, brzdění, vyhýbání už letní pneumatika není schopná přenést tu kinetickou energii auta na vozovku,“ řekl vedoucí instruktor HCT z mosteckého polygonu Jiří Patera. Vozidlo s letními pneumatikami má tak v tomto období výrazně delší brzdnou dráhu.

Brzdnou dráhu zbytečně prodlužuje i kombinování letních a zimních pneu na vozidle. „Klasická letní pneumatika se neprohřeje, je pevná, tvrdá a nemá správnou přilnavost,“ doplnil Patera.

V zimě nepřeceňujte na silnicích své schopnosti 

Ani zimní pneumatiky však nezajistí stoprocentní bezpečnost. Odborníci řidičům doporučují nepřeceňovat své schopnosti.

Ministerstvo dopravy chce nařídit plošně zimní výbavu už od příštího roku. A to nejen na dálnicích, ale i na silnicích nižších tříd. Zatím se na ministerstvu jedná o tom, jestli to bude podle vzoru ze Slovenska, nebo Německa.