O obnovenou Zubrnickou lokálku mají cestující velký zájem

Zubrnice (Ústecko) - První tři dny provozu na obnovené lokální železniční trati z Velkého Března do Zubrnic na Ústecku provázel velký zájem cestujících. Ve čtvrtek, v sobotu a v neděli tam lokálka přepravila 2 724 cestujících a zřejmě se alespoň nakrátko stala jedinou ziskovou lokálkou v Česku, informoval o tom předseda Zubrnické museální železnice (ZMŽ) Martin Kašpar. Veškerý zisk plánuje ZMŽ okamžitě investovat do dalších oprav. Lokálku znovu oživili právě nadšenci ze spolku ZMŽ, kteří ji budou nadále spravovat a také na ní jezdit se svými historickými vozidly.

Velký zájem cestujících byl patrný zejména ve čtvrtek, v den státního svátku, a tedy pracovního volna. Tři páry vlaků přepravily tam i zpět přes 500 lidí, z nichž někteří vůbec nenašli místo k sezení a čtyřicetiminutovou cestu z Ústí nad Labem stáli. Původní souprava složená ze dvou motorových vlaků typu M131.1 a jednoho vloženého vozu nestačila. Zájem cestujících příliš nezeslábl ani o víkendu, a tak přibyl ještě jeden vůz a lokomotiva.

Lokálka původně vznikla v roce 1890, vedla až do Úštěka a vozil se po ní chmel i hnědé uhlí. Po odsunu sudetských Němců na konci druhé světové války ovšem celé České středohoří začalo hospodářsky upadat a trať se přestala vyplácet.

Podle Kašpara bylo celkem za první tři dny přepraveno 2 724 cestujících. Uvedené číslo je součtem ze všech 18 vlaků a nezahrnuje děti do šesti let, které měly dopravu zdarma.

/*json*/{"map":{"lat":50.656425993203,"lng":14.18643951416,"zoom":12,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"strokeColor":"#FF0000","strokeOpacity":false,"strokeWeight":false,"path":[{"lat":50.66537624545,"lng":14.152407646179},{"lat":50.665321841775,"lng":14.155111312866},{"lat":50.666083487489,"lng":14.15940284729},{"lat":50.667035527257,"lng":14.165453910828},{"lat":50.668422750646,"lng":14.168457984924},{"lat":50.669483540876,"lng":14.173007011414},{"lat":50.669347543468,"lng":14.175753593445},{"lat":50.666328299559,"lng":14.180216789246},{"lat":50.663961729413,"lng":14.185152053833},{"lat":50.662329542575,"lng":14.189229011536},{"lat":50.660506866891,"lng":14.193048477173},{"lat":50.65969072052,"lng":14.194121360779},{"lat":50.656589234958,"lng":14.199571609497},{"lat":50.653922881903,"lng":14.205107688904},{"lat":50.648861836376,"lng":14.213948249817},{"lat":50.647718944183,"lng":14.216351509094},{"lat":50.646276683404,"lng":14.218196868896},{"lat":50.644017959645,"lng":14.222316741943}]}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Organizátoři šli do celého víkendu na vlastní riziko a bez jakýchkoli dotací. „Výtěžek akce bude po odečtení nákladů směřovat do oprav trati a dokončovacích prací na vozovém parku. Po stránce výkonů je to asi akce ojedinělá, která se příliš často opakovat nebude,“ přiznal Kašpar. I díky velkému zájmu prý ZMŽ chystá další vlaky na víkend 13. a 14. listopadu, kdy se v tamějším skanzenu konají zabijačky.

Zubrnická lokálka je zřejmě vůbec první lokálkou v českých zemích, o jejíž záchranu začali nadšenci bojovat. Zrušena byla už v roce 1978 a snaha o její obnovu od té doby stále sílila. Vlaky s cestujícími na ni ovšem směly jen na několik víkendů v roce 1993. Torzo zrušené trati se šestikilometrovým dochovaným úsekem koupili v roce 2008 od Správy železniční dopravní cesty za asi 1,6 milionu korun.