Řídit silnou motorku? Až od 24 let, navrhuje ministerstvo

Praha – Od začátku roku zemřelo na českých silnicích už 80 motorkářů. Ministerstvo dopravy se chce pokusit tento počet snížit tím, že nejmladším řidičům zakáže sedat za řidítka silnějších strojů. Novela posune věkovou hranici nutnou k řízení nejsilnějších strojů až na 24 let. Podle odborníků to ale nemá velký smysl, nejčastěji totiž umírají ještě starší motorkáři.

Motocykl s motorem o objemu vyšším než půl litru je podle ministerstva dopravy nebezpečnější než autobus, kerý je možné řídit od 21 let. Vyjet se silnou motorkou na silnici přitom budou moci podle novely zákona, kterou úřad připravil, pouze řidiči, kteří už oslavili 24. narozeniny. Zatím přitom smějí nejsilnější jednostopé stroje řídit i jednadvacetiletí motocyklisté. Novela posunuje věkové hranice i ve slabších kategoriích. Až od 21 let bude možné řídit motocykly s motorem o objemu do půl litru, věková hranice se tak zvýší o tři roky. S nejslabšími stroji s motorem o objemu do 125 ccm bude možné jezdit od sedmnácti let oproti současným šestnácti. „Mladá věková skupina řidičů je nejvíce riziková z hlediska chování a z hlediska nehod,“ zdůvodňuje zvýšení věkové hranice u všech kategorií mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Oproti většině omezujících změn, které stát na silnicích zavádí, má tato podporu veřejnosti. „Silnější stroje by měli dostat tak třicátníci. Vím to podle sebe – adrenalin na motorce je hrozný,“ podotýká Václav Rössler, který se v kladrubském rehabilitačním ústavu zotavuje po havárii na motocyklu. Dostal smyk a narazil do zábradlí.

Reportáž Lukáše Dolanského (zdroj: ČT24)

Odborníci jsou spíše skeptičtí

Naproti tomu dopravní odborníci nejsou z úmyslu ministerstva nadšeni, obávají se, že zvýšení věkové hranice ničemu nepomůže. „Jednadvacet let je hranice, která je rozumná, která je střízlivá a kdy by ti lidé už měli mít rozum, jak se říká,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Za jeho názorem stojí i statistika, podle které nejčastěji neumírají nejmladší motorkáři, ale ti ve věku 25 až 30 let, kterých se změna nedotkne.

Přesto ministerstvo chce novelu prosadit a zlepšit tak situaci na českých silnicích. Česko je totiž druhou nejhorší zemí v Evropě, co se týče smrtí motorkářů na miliardu ujetých kilometrů.