Sedm nových „pantografů“ má spojit Ústí a Chomutov

Ústí nad Labem – České dráhy v příštích dnech vypíšou výběrové řízení na nákup sedmi nových třívozových elektrických jednotek pro 160 cestujících, které chtějí nasadit na nejvytíženější severočeskou regionální linku z Děčína přes Ústí nad Labem do Chomutova. V budoucnosti by chtěly dráhy vytvořit také novou linku Ústí nad Labem – Litvínov a chomutovské vlaky prodloužit až do centra Kadaně. Na to ale budou muset čekat, než úseky Teplice–Litvínov a Prunéřov–Kadaň stát elektrizuje.

Do Chomutova, Litvínova i Kadaně

Nové elektrické jednotky mají jezdit pouze na severu republiky a nebudou zajíždět dále než do Kadaně, takže podle Antonína Blažka z ČD postačí, když budou vybaveny pro napájení pouze jedním ze dvou elektrických systémů, které se v republice používají. „V současné době běží lhůta pro zpracování nabídek,“ informovala o stavu příprav nákupu mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Po elektrizaci dvou krátkých úseků severočeských tratí a dodání nových vlaků by se mělo výrazně zjednodušit cestování vlakem po regionu pro obyvatele Litvínova a Kadaně. Z Litvínova do krajského města je dnes nutné cestovat s přestupem v Teplicích, kde se ovšem z motoráku přestupuje do rychlíku, v němž není možné použít některé jízdenky platné pouze v regionálních spojích. Letos na jaře jezdil přímo z Litvínova až do Ústí nad Labem dopravce Regiojet s pronajatými dieselovými jednotkami.

ČD počkají na elektrizaci, která nemusí přijít

Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský však už dříve uvedl, že podobné řešení nechtějí dráhy zavádět a s přímým spojením budou čekat na elektrizaci trati Teplice–Litvínov. Podobně prozatím budou muset přestupovat také cestující mířící z Kadaně do Chomutova. Přesto by zavedení takových linek, na kterých by jezdily motoráky, bylo možné. ČD totiž plánují nakoupit pro provoz v Ústeckém kraji také osm nových dieselových jednotek. Podle mluvčí Radky Pistoriusové by měly být dodány do tří až čtyř let.

Čekání na elektrizaci obou úseků se navíc může výrazně protáhnout, železniční správa si už delší dobu stěžuje, že nemá peníze. „S realizací se zatím podle plánu počítá v období od ledna 2014 do prosince 2015. V současné době ale probíhá v celém resortu revize plánu investic s cílem nalezení úspor. Nelze tedy zatím přípravu těchto dvou projektů brát jako stoprocentně jistou,“ podotkl mluvčí SŽDC Pavel Halla.